Doorgaan naar hoofdcontent

Modder

In 2016 verliet ik na een roerige periode Forza Haarlemmermeer. Ik was net begonnen aan een nieuwe baan bij een nieuwe werkgever, hetgeen veel drukte met zich meebracht. Er was nog geen zicht op dat mevrouw Van der V., die al in 2014 Forza verliet, in Luxemburg de bak in zou draaien en derhalve haar zetel in de Haarlemmermeerse raad zou opgeven. Kortom ik was druk met andere dingen en er viel niet te verwachten dat ik op korte termijn een politieke rol van betekenis zou kunnen gaan spelen. Daar kwam bij dat ik maanden onbezoldigd druk geweest was met de organisatie van het Forza #theaterdebat. Het #theatherdebat over het Oekraïene-referendum en de campagne daarom heen, waarvoor ik, namens de partij, het initiatief had genomen en wat ik grotendeels had gerealiseerd was een hoogtepunt en een prima moment om afscheid te nemen. 


In de roerige periode waar ik hiervoor van repte, was er een full charge rel gaande in Haarlemmermeer: twee raadsleden, Kees van der Linden en Anneke van der Veer beschuldigden een collega, Paul Meijer van uitgebreide fraude met belastinggeld. De hele episode duurde zo ongeveer een jaar, er werd minimaal een halve ton aan een extern onderzoeksbureau uitgegeven, de accountant van de gemeente werd voor de draad gesleept, alle registers gingen open, onder leiding en met goedkeuring van de toenmalige burgemeester Theo Weterings. Resultaat van de hele situatie: De fractie van Forza werd gekort op de jaarlijkse fractebijdrage vanuit de gemeente voor een paar duizend euro en verder: helemaal niets. Niemand werd veroordeeld, er werd geen fraude aangetoond en verder: glas, plas,... Ja, er werd een uitgebreid debat gevoerd over ... de omgangsvormen. Uiteraard wist de deftige, fatsoenlijke politieke goegemeente de schuld alsnog grotendeels op Forza te schuiven. Forza (en ik zelf niet in de laatste plaats) werd er van beschuldigd er met gestrekt been tegen in gegaan te zijn; ongefundeerde beschuldigingen over fake accounts vlogen me om de oren. Jawel, ik schreef  er in die tijd af en toe een kritische blog over, maar met bedrog heb ik me nooit beziggehouden.

Oproerkraaiers zoals Van der Linden weten hoe ze de media (die toen nog nauwelijks MSM werden genoemd) moeten bespelen en voor hun karretje spannen. 

De afgelopen tijd moest ik met een glimlach terug denken aan de periode zoals ik die hierboven beschrijf. Erik Vermeulen, die me in 2018 nog verzocht om me weer bij Forza aan te sluiten  gaat nu ballistic in de pers over Paul Meijer, die al eerder schietschijf was van ongefundeerde beschuldigingen. Erik speelt aanklager, rechter, beul en verslaggever tegelijk, met de manier waarop hij Meijer aanpakt. Ik volg het met buitengewone belangstelling. 

Wat ik niet goed begrijp is dat de burgemeester zich publiekelijk op de vlakte houdt over de rol van Vermeulen, die volledig in strijd met de gedragslijn integriteit van de Haarlemmermeerse raad losgaat in de media. Hoewel de burgemeester een gekozen raadslid onmogelijk de mond kan snoeren zou het haar sieren als ze het gedrag van Vermeulen in de media publiekelijk zou veroordelen. Zonder overtuigend bewijs of een veroordeling en met zeer beperkte juridische kennis zet Vermeulen Meijer neer als een misdadiger, het zal je maar gebeuren. Door dit zonder tegenwerpingen toe te staan maakt burgemeester Schuurmans geen reclame voor het openbaar bestuur, noch zal het veel weldenkende mensen warm laten lopen voor een rol in de plaatselijke gemeenteraad. Haar zwijgen hierover vergroot de bestaande kloof tussen burger en politiek slechts.

Meijer laat intussen weinig van zich horen. In een reactie aan Bart Boele van het Haarlems Dagblad zegt hij dat hij moddergooien aan Vermeulen overlaat en de uitkomst van het onderzoek met vertrouwen tegemoet ziet. Wat mij betreft heeft hij gelijk. De beschuldigingen van Vermeulen zijn in onderzoek en, terwijl Vermeulen intussen kwistig met 'bewijsstukken' die in zijn straatje te pas komen op social media strooit, heeft Meijer intussen tenminste geleerd dat je moet stilzitten als je geschoren wordt en houdt zich daarmee aan de gedragslijn, waar zijn partij overigens nooit formeel mee instemde. 

Misschien moeten we eens een bakje koffie drinken binnenkort, bij de barbier. 

Op anderhalve meter afstand natuurlijk, mag dat nog, of moet het online tegenwoordig?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik voer campagne #stemzeweg

Ondanks dat ik niet verkiesbaar ben bij de komende Provinciale Statenverkiezingen van 20 maart a.s. voer ik wel degelijk een politieke campagne. "Voor welke partij dan?" zult u zich misschien afvragen. Daar kan ik helder over zijn: ik voer voor geen enkele partij campagne. Ik voer campagne voor uw stem. Ik wil graag dat u stemt, omdat stemmen wél zin heeft, in tegenstelling tot wat velen denken. Stemmen heeft zin om de huidige vastgeroeste macht uit het zadel te wippen. De partijen die verantwoordelijk zijn voor de malaise van dit moment, die jarenlang ongecontroleerde immigratie hebben toegestaan en zelfs bevorderd, de partijen die onze krijgsmacht nagenoeg wegbezuinigd hebben, de partijen die ons liever gisteren nog dan vandaag zouden uitleveren aan ongekozen, zelfbenoemde machthebbers van de EU. Ze mogen weg, nee ze MOETEN weg! Het motto van deze campagne is daarom #stemzeweg! Stem de partijen die voor de huidige situatie verantwoordelijk zijn letterlijk uit de eers

Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos

Bij de raadsvergadering van 15 november 2018 had uw lid De Ruiter een blikje zeeheldendrop voor alle fracties. Aanleiding hiervoor was het indienen van mijn  motie Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos , o m een procedure te starten met als doel de naam van de Hódmezövásárhely fontein in Hoofddorp te wijzigen en deze te vernoemen naar admiraal De Ruyter.  Mijn voorstel werd gesteund door de Stichting Michiel de Ruyter  en voorzitter Frits de Ruyter de Wildt, nazaat van Michiel in de 12e generatie was aanwezig om mogelijke vragen over de figuur De Ruyter te beantwoorden. Voorafgaand aan de vergadering poseerde ik samen met de heer De Ruyter de Wildt  voor de rotonde. Hoewel een meerderheid van de raad vóór een naamswijziging van de rotonde lijkt te zijn, haalde mijn motie helaas geen meerderheid. De Heer Rip van de Hap had mij tijdens de schorsing voorgesteld om de strekking van de motie te wijzigen, zodanig dat de naam van De Ruyter uit het voorstel werd weggelaten. Aangezi

Hoogtepunten uit de afscheidsspeech

In een feestelijke setting, met als thema "Disco" kwam de oude gemeenteraad onlangs nog één keer bijeen in de feestelijk aangeklede Burgerzaal van het raadhuis te Hoofddorp. Ik mocht daar in een korte speech het gezelschap inclusief het college en de griffie nog een keer toespreken. In de video mijn korte speech:

meest bekeken

De laars van de burgemeester

Vanavond vond burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer het nodig om mij op de publieke tribune, in het openbaar, aan te spreken over hem -kennelijk- onwelgevallige tweets. Ik vind het een bijzonder laffe actie om mij -met naam en toenaam- aan te spreken bij een debat waar ik niet het woord mag voeren en derhalve geen recht heb op een weerwoord of een wedervraag. Ook VVD burgemeesters hebben dus schijnbaar moeite met Het Vrije Woord. Het was een juiste beslissing van me om destijds de VVD de rug toe te keren. Ook blijken mijn twijfels, die ik destijds, bij de benoeming als fractieassistent, al had over Weterings en zijn selectieve verontwaardiging wederom terecht. Als een D66 mevrouw mij bij de eerste de beste sessie waar ik aan deelneem neerzet als een nazi , dan is dat gewoon geoorloofd. Daar wordt verder met geen woord over gerept. Ik vind dat prima, ook überdomme D66 vrouwtjes hebben recht op het vrije woord. Maar als zij vervolgens het woord "fatsoen" in de mo

Kijk nooit meer Pauw!

Gisteren was NVU voorman Kusters te gast bij Pauw. De reden dat de redactie van Pauw het nodig vond om hem uit te nodigen was dat zijn NVU aangekondigd had om overal in het land informatie- en inspraakavonden met betrekking tot de (mogelijke) komst van asielopvang te bezoeken. Ik kijk al heel heel lang niet meer naar Pauw dus heb de uitzending niet gezien. Pauw heeft zelden of nooit gasten van rechtse signatuur aan tafel en als hij ze heeft is het doorgaans om ze te kunnen tentoonstellen aan zijn publiek als dom, slecht of verwerpelijk. Nog maar kort geleden deed hij zo'n poging met de Nederlandse Pegida voorman begreep ik uit de media. Dat mislukte omdat de welbespraakte Pegida man alles wat Pauw te berde bracht om hem als "slecht rechts" neer te zetten eenvoudig, rustig en gedecideerd weerlegde. Een tijdje geleden woonde ik een "workshop talkshow maken" bij in de studio van Pauw. Als tegenprestatie voor de interessante en leerzame -eerlijk is eerlijk- techni