Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom we ons niet moeten laten regeren door fatsoen



De definitie van fatsoen

Quote:
"Fatsoen is het voldoen aan de geldende normen en waarden. Fatsoen kan worden gezien als een groot aantal sociale conventies, die worden bijgebracht aan een kind tijdens de opvoeding door de ouders. Een begrip dat lijkt op fatsoen is moraal. De moraal wordt echter veelal gezien als iets hoogs, met een hoger doel. Fatsoenlijkheid heeft daarentegen vooral te maken met het dagelijks gedrag van mensen.
Wat echter precies fatsoenlijk is varieert sterk voor verschillende culturen. De meeste landen bijvoorbeeld hebben wetgeving tegen wat onfatsoenlijke gedragingen zouden zijn, bijvoorbeeld om bepaalde lichaamsdelen onbedekt te vertonen. De contrasten tussen landen en culturen zijn enorm. In sommige culturen moeten vrouwen of mannen bijvoorbeeld hun gehele lichaam bedekken, in andere landen lopen beide seksen vrijwel naakt. Ook binnen één land zal het fatsoensbegrip echter sterk variëren, afhankelijk van de sociale, etnische of religieuze achtergrond, of alleen maar de plaats waar men zich bevindt. Kleding die op het strand correct is, geldt in de stad niet als fatsoenlijk.
Fatsoenlijkheid heeft in Nederland voor veel mensen een negatieve bijklank gekregen, omdat het gelijk is gesteld aan bekrompenheid, en weinig tolerantie voor andere gedragingen. Het zou wellicht ook te maken hebben met een gevoel van onvrijheid, zichzelf beletten te doen waar men zin in zou hebben.
De Nederlandse premier Balkenende heeft het fatsoensbegrip nieuw leven proberen in te blazen, via de slogan Fatsoen moet je doen (april 2005). Dit heeft echter niet tot het door hem gewenste resultaat geleid, maar heeft waarschijnlijk wel geleid tot meer discussie over fatsoen." Unquote
Bron: Wikipedia

Fatsoen en cultuur

Fatsoen varieert sterk in verschillende culturen. Ondanks dat Nederlanders en Vlamingen dezelfde taal spreken is er sprake van een enorm verschil tussen de Nederlandse en Belgische culturen. Waar bijvoorbeeld in Nederland gebruikelijk is dat iedereen een mening over een onderwerp heeft, en die ook mag verkondigen, geldt in België veeleer een cultuur van luisteren en top-down sturing. Dit artikel handelt uitgebreid over de verschillen tussen de Nederlandse en Belgische culturen. In het artikel is te lezen dat het hebben en uitdragen van een mening door Nederlanders al op de kleuterschool tijdens het kringgesprek aangeleerd wordt. Een Nederlander zal het, in het algemeen, niet snel onfatsoenlijk vinden om zijn of haar mening te geven. Belgen zien dit nogal eens als arrogant, onfatsoenlijk. Ondanks dat ze dezelfde taal spreken blijken er totaal verschillende opvattingen over fatsoen.

Fatsoen en moraal

Fatsoen wordt dus nogal eens aangemerkt als sociaal wenselijke omgangsvormen. Dit is een veel te beperkte definitie van het begrip. Als fatsoen alleen betrekking zou hebben op sociaal wenselijke omgangsvormen, zouden een massamoordenaar, een verkrachter, een alcomobilist allemaal als fatsoenlijk gezien kunnen worden, mits ze met twee woorden spreken, een hand geven en zich excuseren als ongecontroleerde lichaamsgeluiden maken.
Fatsoen gaat veel verder dan omgangsvormen en heeft ook betrekking op de moraal, al wordt die nogal eens als een grootheid van een hogere orde gezien. Dat is onterecht. Zonder fatsoen immers geen moraal.
Een liegende functionaris als een wethouder of een minister kan nóg zulke fatsoenlijke omgangsvormen hebben, zijn liegende gedrag wordt daarmee niet fatsoenlijk of moreel aanvaardbaar.

Fatsoen en omgeving

Fatsoen is, ook binnen een cultuur, verder ook afhankelijk van de omgeving, de situatie en subcultuur. Is het op een gezellige verjaardag in bepaald gezelschap wellicht niet onfatsoenlijk om een schuine bak te vertellen en daar smakelijk om te lachen, op een begrafenis wordt hetzelfde gedrag doorgaans als onfatsoenlijk ervaren. Zoals op een begrafenis een mop, waar op een verjaardag om gelachen kan worden, niet geanderewaarddeerd zal worden gelden ook voor verschillende media verschillende fatsoensnormen. Ik begon dit blog niet met: "Hallo, hier spreekt Bert." Dit medium vraagt hier namelijk niet om. Was dit een toespraak geweest, of een telefoongesprek (voor wie nog weet wat dat is), was het door veel toehoorders wel als wenselijk en fatsoenlijk gezien om te beginnen met het melden van mijn naam. Via een geschreven medium zou het koddig zijn en niets met fatsoen te maken hebben. Op een medium als Twitter gelden andere fatsoensnormen dan in een sollicitatiebrief, net zoals op een verjaardag en een begrafenis verschillende fatsoensnormen gelden.

Fatsoen en politieke correctheid

Anders dan fatsoen en moraal hebben fatsoen en politieke correctheid wel een grote mate van overlapping. Onder het mom van politieke correctheid of, zo u wilt "politiek fatsoen" is het decennialang onmogelijk geweest om bepaalde discussies te voeren of zelfs maar bepaalde onderwerpen op de agenda te krijgen.
Zo was het, tijdens mijn jeugd en nog lang daarna, not done om zaken zoals de gevolgen van massa-immigratie aan de orde te stellen. Let wel: ik spreek met nadruk van 'aan de orde stellen' en niet van 'aan de kaak stellen'. Het onderwerp was feitelijk taboe, op straffe van racismebeschuldigingen aan het adres van degenen die het waagden er over te beginnen. Het fatsoenlijk verklaren van politieke correctheid maakte een groot deel van de samenleving monddood.
Terwijl heel veel mensen zagen dat de massa-immigratie onmogelijk zonder ingrijpende gevolgen voor de samenleving kon blijven, bepaalde een zekere elite dat hierover niet gesproken diende te worden. De gevolgen hiervan worden de afgelopen jaren pijnlijk zichtbaar.

Conclusie

Omdat fatsoen en wat fatsoenlijk gevonden wordt zo divers is en ook nog eens afhankelijk van factoren zoals de omgeving, de situatie, het gezelschap en tijdgeest is het onmogelijk om een universele standaard te bepalen voor wat fatsoenlijk is. 
Het schudden van handen als we iemand ontmoeten kan als simpel voorbeeld gezien worden van fatsoenlijk gedrag, maar staat direct, terecht, ter discussie als een epidemie dreigt van een (ernstige) ziekte. Via de handen kunnen ziektekiemen immers eenvoudig overgedragen worden. Zelfs voor een simpele begroeting kan dus al niet onomstotelijk worden vastgesteld wat zonder meer fatsoenlijk is.
Het is daarom dat ieder voor zich, afhankelijk van de eerder genoemde omstandigheden, bepaalt wat fatsoenlijk is. Ieder bepaalt dit dus enkel en alleen voor zichzelf en afhankelijk van heersende omstandigheden. Fatsoen is daarmee veel te divers en ongrijpbaar om als algemene uitgangsregel voor wat voor bestuurlijke activiteit dan ook te nemen. Partijen die anders beweren en vinden dat er wel op basis van fatsoen bestuurd of geregeerd kan of zelfs móet worden, slaan de plank compleet mis.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos

Bij de raadsvergadering van 15 november 2018 had uw lid De Ruiter een blikje zeeheldendrop voor alle fracties. Aanleiding hiervoor was het indienen van mijn  motie Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos , o m een procedure te starten met als doel de naam van de Hódmezövásárhely fontein in Hoofddorp te wijzigen en deze te vernoemen naar admiraal De Ruyter.  Mijn voorstel werd gesteund door de Stichting Michiel de Ruyter  en voorzitter Frits de Ruyter de Wildt, nazaat van Michiel in de 12e generatie was aanwezig om mogelijke vragen over de figuur De Ruyter te beantwoorden. Voorafgaand aan de vergadering poseerde ik samen met de heer De Ruyter de Wildt  voor de rotonde. Hoewel een meerderheid van de raad vóór een naamswijziging van de rotonde lijkt te zijn, haalde mijn motie helaas geen meerderheid. De Heer Rip van de Hap had mij tijdens de schorsing voorgesteld om de strekking van de motie te wijzigen, zodanig dat de naam van De Ruyter uit het voorstel werd ...

Ik voer campagne #stemzeweg

Ondanks dat ik niet verkiesbaar ben bij de komende Provinciale Statenverkiezingen van 20 maart a.s. voer ik wel degelijk een politieke campagne. "Voor welke partij dan?" zult u zich misschien afvragen. Daar kan ik helder over zijn: ik voer voor geen enkele partij campagne. Ik voer campagne voor uw stem. Ik wil graag dat u stemt, omdat stemmen wél zin heeft, in tegenstelling tot wat velen denken. Stemmen heeft zin om de huidige vastgeroeste macht uit het zadel te wippen. De partijen die verantwoordelijk zijn voor de malaise van dit moment, die jarenlang ongecontroleerde immigratie hebben toegestaan en zelfs bevorderd, de partijen die onze krijgsmacht nagenoeg wegbezuinigd hebben, de partijen die ons liever gisteren nog dan vandaag zouden uitleveren aan ongekozen, zelfbenoemde machthebbers van de EU. Ze mogen weg, nee ze MOETEN weg! Het motto van deze campagne is daarom #stemzeweg! Stem de partijen die voor de huidige situatie verantwoordelijk zijn letterlijk uit de eers...

Beledigd worden is een keuze.

Er is veel geschreven en gezegd de afgelopen tijd over de vrijheid van meningsuiting en het recht om te beledigen.   Ik ben van mening dat zonder het laatste het eerste niet kan bestaan. Sterker nog: ik ben van mening dat beledigen helemaal niet kan. Mensen kiezen er tenslotte zelf voor of ze zich beledigd vóelen of niet. En wat voor de één beledigend overkomt is dat voor een ander vaak niet. Ik zal een voorbeeld geven: niet lang na de verkiezingen had ik via social media een conversatie met een lid van een andere lokale Haarlemmermeerse partij. Het ging er over dat we beiden niet in de raad gekozen waren, omdat onze partijen een relatief gering aantal stemmen te kort kwamen om voor onze zetels in aanmerking te komen. Ik vertelde de dame in kwestie dat ik niettemin optimistisch bleef voor de komende raadsperiode en dat ik de hoop om alsnog in de raad te komen niet opgaf. Vier jaar is nu eenmaal een behoorlijk lange periode, waarin veel kan gebeuren, omstandigheden kunnen ver...

meest bekeken

De laars van de burgemeester

Vanavond vond burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer het nodig om mij op de publieke tribune, in het openbaar, aan te spreken over hem -kennelijk- onwelgevallige tweets. Ik vind het een bijzonder laffe actie om mij -met naam en toenaam- aan te spreken bij een debat waar ik niet het woord mag voeren en derhalve geen recht heb op een weerwoord of een wedervraag. Ook VVD burgemeesters hebben dus schijnbaar moeite met Het Vrije Woord. Het was een juiste beslissing van me om destijds de VVD de rug toe te keren. Ook blijken mijn twijfels, die ik destijds, bij de benoeming als fractieassistent, al had over Weterings en zijn selectieve verontwaardiging wederom terecht. Als een D66 mevrouw mij bij de eerste de beste sessie waar ik aan deelneem neerzet als een nazi , dan is dat gewoon geoorloofd. Daar wordt verder met geen woord over gerept. Ik vind dat prima, ook überdomme D66 vrouwtjes hebben recht op het vrije woord. Maar als zij vervolgens het woord "fatsoen" in de mo...

Kijk nooit meer Pauw!

Gisteren was NVU voorman Kusters te gast bij Pauw. De reden dat de redactie van Pauw het nodig vond om hem uit te nodigen was dat zijn NVU aangekondigd had om overal in het land informatie- en inspraakavonden met betrekking tot de (mogelijke) komst van asielopvang te bezoeken. Ik kijk al heel heel lang niet meer naar Pauw dus heb de uitzending niet gezien. Pauw heeft zelden of nooit gasten van rechtse signatuur aan tafel en als hij ze heeft is het doorgaans om ze te kunnen tentoonstellen aan zijn publiek als dom, slecht of verwerpelijk. Nog maar kort geleden deed hij zo'n poging met de Nederlandse Pegida voorman begreep ik uit de media. Dat mislukte omdat de welbespraakte Pegida man alles wat Pauw te berde bracht om hem als "slecht rechts" neer te zetten eenvoudig, rustig en gedecideerd weerlegde. Een tijdje geleden woonde ik een "workshop talkshow maken" bij in de studio van Pauw. Als tegenprestatie voor de interessante en leerzame -eerlijk is eerlijk- techni...