Doorgaan naar hoofdcontent

Kijk nooit meer Pauw!

Gisteren was NVU voorman Kusters te gast bij Pauw. De reden dat de redactie van Pauw het nodig vond om hem uit te nodigen was dat zijn NVU aangekondigd had om overal in het land informatie- en inspraakavonden met betrekking tot de (mogelijke) komst van asielopvang te bezoeken. Ik kijk al heel heel lang niet meer naar Pauw dus heb de uitzending niet gezien.

Pauw heeft zelden of nooit gasten van rechtse signatuur aan tafel en als hij ze heeft is het doorgaans om ze te kunnen tentoonstellen aan zijn publiek als dom, slecht of verwerpelijk. Nog maar kort geleden deed hij zo'n poging met de Nederlandse Pegida voorman begreep ik uit de media. Dat mislukte omdat de welbespraakte Pegida man alles wat Pauw te berde bracht om hem als "slecht rechts" neer te zetten eenvoudig, rustig en gedecideerd weerlegde.

Een tijdje geleden woonde ik een "workshop talkshow maken" bij in de studio van Pauw. Als tegenprestatie voor de interessante en leerzame -eerlijk is eerlijk- technische uitleg die het gezelschap waar ik mee was, een debatclubje, vóór de uitzending kreeg werden we geacht om tijdens de uitzending te blijven als publiek. De Vara krijgt de studio niet vol met louter belangstellenden voor hun propaganda, dus om het enigszins aantrekkelijk te maken worden onder meer studenten- en debatclubs gelokt. Zij krijgen de workshop mits ze bereid zijn als klapvee bij de uitzending te blijven.

De uitleg tijdens de workshop door een redacteur was niettemin interessant, ook in dit verband. Met voorbeelden uit voorbije shows werd geïllustreerd hoe het gesprek aan tafel soms de verkeerde kant op kan gaan. Doordat een gast niet reageert zoals verwacht. Een professor die "tegen" is, maar het aan tafel opvallend eens is met een voorstander van het willekeurige onderwerp.
Dat levert geen interessante tv op. Aan Churchill worden de woorden "als we het eens zijn is één van ons beiden overbodig" toegeschreven. Dit geldt zeker voor een talkshow op TV. Het mooiste debat is nu eenmaal waar duidelijke tegenstellingen zichtbaar gemaakt worden.

Wat Pauw doet is echter al lang niet meer een aantrekkelijk debat tonen. Wat Pauw doet is hele (s)linkse propaganda voeren: door iemand als Kusters een platform te bieden en de link tussen hem en burgers die zorgen hebben over eventuele asielopvang in hij wijk, stad of dorp te benadrukken laat hij zien hoe "slecht" de mensen zijn die zorgen hebben. Daarmee heeft niet de als extreem-rechts omschreven Constant Kusters het debat gekaapt, maar Pauw en zijn broodheer, de VARA.

Immers, geen weldenkend mens wil vereenzelvigd worden met een neo-nazi als Kusters en iedereen zal zich dus wel tweemaal bedenken om twijfels, zorgen of angst kenbaar te maken. Laat staan een mening die afwijkt van de door Pauw en de politiek correcte meute. Voor je het weet word je immers geafficheerd als extreem-rechts, neo-nazi of gewoon schreeuw-tokkie. En dat kan makkelijk kwalijke gevolgen hebben voor baan, zaak of sociale contacten.

Het verval van de democratie is dus niet aan de onbetekenende Kusters en zijn kansloze clubje neo-nazi's toe te schrijven maar aan Jeroen Pauw, zijn redactie en de VARA.
Reden om nooit meer te kijken. Tijdens de workshop werd tenslotte onomwonden duidelijk gemaakt dat, alle progressieve VARA idealen ten spijt, ook het programma Pauw slechts voortbestaat bij de gratie van de kijkcijfers. Paul de Leeuw kregen we ook van de buis door niet meer naar zijn shows te kijken. Dat kan met Pauw ook!

Reacties

Unknown zei…
Meneer Kusters zat netjes in pak en verwoorde zijn standpunt goed en liet zich niet in een hoekje drukken. Ik sta zeker niet achter hem maar toch in dit debat respect voor zijn voorkomen en reageren.

Populaire posts van deze blog

Ik voer campagne #stemzeweg

Ondanks dat ik niet verkiesbaar ben bij de komende Provinciale Statenverkiezingen van 20 maart a.s. voer ik wel degelijk een politieke campagne. "Voor welke partij dan?" zult u zich misschien afvragen. Daar kan ik helder over zijn: ik voer voor geen enkele partij campagne. Ik voer campagne voor uw stem. Ik wil graag dat u stemt, omdat stemmen wél zin heeft, in tegenstelling tot wat velen denken. Stemmen heeft zin om de huidige vastgeroeste macht uit het zadel te wippen. De partijen die verantwoordelijk zijn voor de malaise van dit moment, die jarenlang ongecontroleerde immigratie hebben toegestaan en zelfs bevorderd, de partijen die onze krijgsmacht nagenoeg wegbezuinigd hebben, de partijen die ons liever gisteren nog dan vandaag zouden uitleveren aan ongekozen, zelfbenoemde machthebbers van de EU. Ze mogen weg, nee ze MOETEN weg! Het motto van deze campagne is daarom #stemzeweg! Stem de partijen die voor de huidige situatie verantwoordelijk zijn letterlijk uit de eers

Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos

Bij de raadsvergadering van 15 november 2018 had uw lid De Ruiter een blikje zeeheldendrop voor alle fracties. Aanleiding hiervoor was het indienen van mijn  motie Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos , o m een procedure te starten met als doel de naam van de Hódmezövásárhely fontein in Hoofddorp te wijzigen en deze te vernoemen naar admiraal De Ruyter.  Mijn voorstel werd gesteund door de Stichting Michiel de Ruyter  en voorzitter Frits de Ruyter de Wildt, nazaat van Michiel in de 12e generatie was aanwezig om mogelijke vragen over de figuur De Ruyter te beantwoorden. Voorafgaand aan de vergadering poseerde ik samen met de heer De Ruyter de Wildt  voor de rotonde. Hoewel een meerderheid van de raad vóór een naamswijziging van de rotonde lijkt te zijn, haalde mijn motie helaas geen meerderheid. De Heer Rip van de Hap had mij tijdens de schorsing voorgesteld om de strekking van de motie te wijzigen, zodanig dat de naam van De Ruyter uit het voorstel werd weggelaten. Aangezi

Hoogtepunten uit de afscheidsspeech

In een feestelijke setting, met als thema "Disco" kwam de oude gemeenteraad onlangs nog één keer bijeen in de feestelijk aangeklede Burgerzaal van het raadhuis te Hoofddorp. Ik mocht daar in een korte speech het gezelschap inclusief het college en de griffie nog een keer toespreken. In de video mijn korte speech:

meest bekeken

De laars van de burgemeester

Vanavond vond burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer het nodig om mij op de publieke tribune, in het openbaar, aan te spreken over hem -kennelijk- onwelgevallige tweets. Ik vind het een bijzonder laffe actie om mij -met naam en toenaam- aan te spreken bij een debat waar ik niet het woord mag voeren en derhalve geen recht heb op een weerwoord of een wedervraag. Ook VVD burgemeesters hebben dus schijnbaar moeite met Het Vrije Woord. Het was een juiste beslissing van me om destijds de VVD de rug toe te keren. Ook blijken mijn twijfels, die ik destijds, bij de benoeming als fractieassistent, al had over Weterings en zijn selectieve verontwaardiging wederom terecht. Als een D66 mevrouw mij bij de eerste de beste sessie waar ik aan deelneem neerzet als een nazi , dan is dat gewoon geoorloofd. Daar wordt verder met geen woord over gerept. Ik vind dat prima, ook überdomme D66 vrouwtjes hebben recht op het vrije woord. Maar als zij vervolgens het woord "fatsoen" in de mo