Doorgaan naar hoofdcontent

De verantwoording van de kas (deel 2)

Nadat ik in deel 1 van dit verhaal heb laten zien welke politieke motivatie  er achter een integriteitsmelding kan zitten (nl. eigen politiek en/of financieel gewin) en de mogelijke motivatie van Vermeulen om deze te doen (deels) heb duidelijk gemaakt, wil ik in dit deel twee vooral kijken naar een aantal fractieverantwoordingen over de jaren 2017, 2018 en 2019 die ik heb mogen inzien. 

Laat ik beginnen met de fractie van Forza. De opgaven met bijbehorende bankafschriften lijken correct en in lijn met de toegelaten bestedingsdoelen van het geld. De verordening met betrekking tot de besteding van fractiegelden is voor 2019 gewijzigd ten opzichte van de voorgaande jaren. Voor 2017 is die einde 2016 vastgesteld, de regels voor 2019 wijken daar enigszins vanaf. Kort gezegd komt het er op neer dat het geld besteed besteed mag worden aan ondersteuning van de fractie en niet voor partijpolitieke doeleinden.

De bijdrage mag nadrukkelijk niet gebruikt worden voor de volgende doelen: 

a. Betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie; 

b. Giften en leningen; 

c. Uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen of in andere regelgeving die op basis van de artikelen 95, 96 en 97 Gemeentewet is vastgelegd; 

d. Uitgaven aan raadsleden voor werkzaamheden die zij in opdracht of op verzoek van een fractie verrichten; 

e. Campagne gerelateerde activiteiten, promotieartikelen.

De fractievoorzitter is verantwoordelijk voor de verantwoording van de uitgaven en jaarlijks worden die, per fractie, gecontroleerd (en akkoord bevonden) door een onafhankelijke accountant. De verantwoordingen van Forza zijn in het geheel goedgekeurd door de accountant. Opmerkelijk is wel dat de verantwoording van 2019 is ondertekend door E. Vermeulen (in zijn hoedanigheid als penningmeester) en niet door fractievoorzitter Paul Meijer, zoals de verordening voorschrijft. Het is daarom des te opmerkelijker dat Vermeulen nu zegt dat de accountant die verantwoordingen niet had mogen goedkeuren. Er zijn geen van de jaren betwiste uitgaven gerapporteerd. De verantwoordingen betreffen de bestedingen van het bedrag dat van de gemeente aan fractieondersteuning is ontvangen. E.e.a. zoals in de verordening op de fractieondersteuning is beschreven.

Op zich zijn van alle partijen de verantwoordingen door de accountant goedgekeurd, ondanks dat ze nogal uiteenlopend van samenstelling en opzet zijn. Bij een aantal partijen trof ik wat opvallende zaken aan, laat ik per partij vermelden wat mij opviel:

  • Onafhankelijk Liberaal (dit is de afsplitsing van Kees van der Linden & Anneke van der Veer deze partij deed bij de verkiezingen van 2018 niet meer mee en is na 1 januari 2019 niet meer in de raad vertegenwoordigd.)
    • Volgens de opgave werd er een jaarlijkse bijdrage van €1.500 betaald aan een vrouwelijke vrijwilliger. Dit is opmerkelijk omdat de toenmalige fractie van Onafhankelijk Liberaal voornamelijk bestond uit onderstaande heren: 
      Omwille van de privacy zijn de persoonsnamen in de financiële verantwoordingen weggelakt, maar het lijkt er dus op dat de fractoe bestond uit meer leden dan op de gemeentelijke website openbaar is gemaakt. Of is een een bijdrage betaald aan één van de echtgenotes van de heren? Het blijft in nevelen gehuld, maar is uiteraard niet in strijd met de verordening, er zijn meer partijen die vrijwilligersvergoedingen of salarissen uitbetalen van de fractievergoedingen. Of het in dit geval integer is blijft nog even de vraag.

       
    • We blijven nog even bij de fractie van OL: zeker opmerkelijk is de verantwoording voor kosten van een hei-sessie met de fractie: 
      De verordening schrijft voor dat de kosten onderbouwd dienen te worden met facturen, maar dat ook een inhoudelijke omschrijving van een activiteit kan bijdragen aan de beoordeling van de kosten. Opvallend is dat in de verantwoording van OL de opstelling ten aanzien van onder meer Forza en SRH vastgesteld wordt op de hei en dat, niet op basis van inhoudelijke argumenten, maar op basis van partijpolitiek en persoonlijke voorkeuren besloten wordt voorstellen te steunen of niet. Zo zegt het verslag van het (op kosten van de belastingbetaler, geheel legitiem) "Bellen Blazen Bij De Open Haard" dat, ongeacht het onderwerp voorstellen van Forza niet gesteund zullen worden en dat in de affaire Beusenberg een niet met name genoemd persoon objectief gesteund blijft worden, maar dat men niet het risico wil lopen te veel met SRH (Sociaal Rechts Haarlemmermeer, de fractie van Rinus Beusenberg) geassocieerd te worden.
  • Nu de naam toch gevallen is, gelijk maar doorpakken ook met de kasverantwoordingen van SRH, oftewel Rinus Beusenberg. Beusenberg, die vaak om het hardst roept fraude en corruptie in de polder te zullen bestrijden dient een prima en acceptabele verantwoording in. Toch vallen er wat dingen op, niet omdat ze illegaal zouden zijn, maar meer omdat ze de vraag oproepen of er integer gehandeld wordt:
    • Beusenberg betaalt zijn echtgenote de maximale vrijwilligersvergoeding van €1.500 per jaar. Ook zoonlief ontvangt een zelfde bedrag uit de fractiebijdrage. Deze laatste voert de laatste tijd (en misschien ook al in de periode 2017-2019 waar deze verantwoordingen over gaan, al zag ik hem nooit) met enige regelmaat het woord namens "de fractie", die voormalig burgemeester Onno Hoes regelmatig met een guitige blik aandduidde als "de héle fractie" van SRH. Het was namelijk in die jaren  vooral een one-man-show van Rinus Beusenberg, die ook nog eens geen kans voorbij liet gaan om zijn eigen zaak, grondtransacties met de voormalige wethouder, onder de aandacht te brengen. Echtgenote Ingrid heeft sinds "de fractie" lid is van de gemeenteraad nog nimmer het woord gevoerd en waarschijnlijk zelfs nooit in de bankjes plaatsgenomen als deelnemer aan de vergadering. Hoewel "de fractie"  volgens het reglement van orde recht heeft op twee fractie-assistenten en zelf bepaalt hoe die beloond worden, valt het op dat de familie Beusenberg dus, naast de vergoeding die Vader Rinus krijgt van ongeveer € 1.400 per maand, het inkomen maximeert door tweemaal de vrijwilligersvergoeding op te strijken. Aan de kiezer om te bepalen hoe integer dat is.
    • Wat verder opvalt in de verantwoording van SRH zijn gepeperde rekeningen van advocatenkantoren. Op zich mag een fractie geld uitgeven aan adviezen door deskundigen, dat is in lijn met de verordening. Aangezien Beusenberg de reputatie heeft zijn niet onaanzienlijke vermogen totaal te hebben verspeeld met verloren rechtszaken in zijn strijd tegen de gemeente en verschillende wethouders uit het verleden die hem bij grondtransacties zouden hebben benadeeld rijst de vraag of de advocaten daadwerkelijk "de fractie" adviezen hebben gegeven in zaken met betrekking tot het raadswerk, of dat wellicht hier ook sprake is van persoonlijke adviezen aan de persoon van Beusenberg. Dat laatste kan natuurlijk niet met zekerheid gezegd worden, aangezien de adviezen van raadsheren en -vrouwen doorgaans vertrouwelijk van aard zijn. Ik zou Beusenberg, c.q. de fractie van SRH echter wel willen uitdagen om met stukken te komen die de strekking van de adviezen aantonen en bewijzen dat hier privézaken en fractieaangelegenheden niet door elkaar zijn gaan lopen. Niemand hoeft uiteraard zijn onschuld te bewijzen. Maar Beusenberg, die onder meer Paul Meijer zowel nu als in het verleden keihard aansprak op niet bestaande strafbare feiten, zou er voor zijn eigen geloofwaardigheid én die van zijn fractie, goed aan doen transparant(er) te zijn over de bestedingen aan advocaten. 

  • De fractie van EEN Haarlemmermeer voert een keurige administratie met als meest opvallende uitgave de investering in een actioncam. Nog nooit zag ik ergens een opname van de brave Badhoevedorpers, maar dat zal vooral komen doordat het gedachtengoed (waar staan ze eigenlijk voor?) me niet interesseert. Uiteraard zou het uitgelegd kunnen worden als een uitgave in de privésfeer, maar dat gaat me hier te ver. Als een fractie een action cam nodig heeft, dan moet er een action cam komen!
  • GroenLinks lijkt vooral groen naar de kleur van de oude briefjes van duizend gulden of de nieuwe biljetten van 100 euro. Wat bij de Fractie van GroenLinks vooral opvalt is dat er aanzienlijke bedragen als salariskosten worden uitgekeerd. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de Groene moralisten iets onoirbaars zouden doen -nou ja, behalve een fractievoorzitter in Zeist dan misschien en een voormalig terrorist als campagneleider- dus zal het ongetwijfeld in lijn met de verordening zijn. Ik snap er zo langzaam maar zeker steeds minder van, de fractieassistenten lijken in dienst te zijn van de landelijke partij, waar volgens de verordening geen geld naar toe mag tenzij er een passende prestatie tegenover staat. Het is vast en zeker rechtmatig, maar waarom verschillen de boekhoudingen van de fracties zo enorm, vraag ik mij af? Wordt het geen tijd voor duidelijke definities en categorieën waar de middelen aan besteed worden?



  • Ik had af willen haken na GroenLinks, de grote landelijke partijen weten vast wel hoe het zit en wat kan en niet kan met de besteding van de lokale partijsubsidies. En áls ze al over grenzen heengaan zullen ze dat op een manier doen die de leek zeker niet op kan vallen. Toch viel me nog één ding op bij nieuwkomer Gezond Haarlemmermeer. Deze lokale club haalde één zetel bij de verkiezingen van 2018. Pas ná de verkiezingen voeren ze facturen op voor diverse promotiematerialen. Alleen een slechte geest zou kunnen denken dat dit  campagnematerialen zijn geweest die vóór de verkiezingen zijn aangeschaft, maar ná de verkiezingen zijn gefactureerd en betaald.




  • Toch?






Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik voer campagne #stemzeweg

Ondanks dat ik niet verkiesbaar ben bij de komende Provinciale Statenverkiezingen van 20 maart a.s. voer ik wel degelijk een politieke campagne. "Voor welke partij dan?" zult u zich misschien afvragen. Daar kan ik helder over zijn: ik voer voor geen enkele partij campagne. Ik voer campagne voor uw stem. Ik wil graag dat u stemt, omdat stemmen wél zin heeft, in tegenstelling tot wat velen denken. Stemmen heeft zin om de huidige vastgeroeste macht uit het zadel te wippen. De partijen die verantwoordelijk zijn voor de malaise van dit moment, die jarenlang ongecontroleerde immigratie hebben toegestaan en zelfs bevorderd, de partijen die onze krijgsmacht nagenoeg wegbezuinigd hebben, de partijen die ons liever gisteren nog dan vandaag zouden uitleveren aan ongekozen, zelfbenoemde machthebbers van de EU. Ze mogen weg, nee ze MOETEN weg! Het motto van deze campagne is daarom #stemzeweg! Stem de partijen die voor de huidige situatie verantwoordelijk zijn letterlijk uit de eers

Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos

Bij de raadsvergadering van 15 november 2018 had uw lid De Ruiter een blikje zeeheldendrop voor alle fracties. Aanleiding hiervoor was het indienen van mijn  motie Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos , o m een procedure te starten met als doel de naam van de Hódmezövásárhely fontein in Hoofddorp te wijzigen en deze te vernoemen naar admiraal De Ruyter.  Mijn voorstel werd gesteund door de Stichting Michiel de Ruyter  en voorzitter Frits de Ruyter de Wildt, nazaat van Michiel in de 12e generatie was aanwezig om mogelijke vragen over de figuur De Ruyter te beantwoorden. Voorafgaand aan de vergadering poseerde ik samen met de heer De Ruyter de Wildt  voor de rotonde. Hoewel een meerderheid van de raad vóór een naamswijziging van de rotonde lijkt te zijn, haalde mijn motie helaas geen meerderheid. De Heer Rip van de Hap had mij tijdens de schorsing voorgesteld om de strekking van de motie te wijzigen, zodanig dat de naam van De Ruyter uit het voorstel werd weggelaten. Aangezi

Hoogtepunten uit de afscheidsspeech

In een feestelijke setting, met als thema "Disco" kwam de oude gemeenteraad onlangs nog één keer bijeen in de feestelijk aangeklede Burgerzaal van het raadhuis te Hoofddorp. Ik mocht daar in een korte speech het gezelschap inclusief het college en de griffie nog een keer toespreken. In de video mijn korte speech:

meest bekeken

De laars van de burgemeester

Vanavond vond burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer het nodig om mij op de publieke tribune, in het openbaar, aan te spreken over hem -kennelijk- onwelgevallige tweets. Ik vind het een bijzonder laffe actie om mij -met naam en toenaam- aan te spreken bij een debat waar ik niet het woord mag voeren en derhalve geen recht heb op een weerwoord of een wedervraag. Ook VVD burgemeesters hebben dus schijnbaar moeite met Het Vrije Woord. Het was een juiste beslissing van me om destijds de VVD de rug toe te keren. Ook blijken mijn twijfels, die ik destijds, bij de benoeming als fractieassistent, al had over Weterings en zijn selectieve verontwaardiging wederom terecht. Als een D66 mevrouw mij bij de eerste de beste sessie waar ik aan deelneem neerzet als een nazi , dan is dat gewoon geoorloofd. Daar wordt verder met geen woord over gerept. Ik vind dat prima, ook überdomme D66 vrouwtjes hebben recht op het vrije woord. Maar als zij vervolgens het woord "fatsoen" in de mo

Kijk nooit meer Pauw!

Gisteren was NVU voorman Kusters te gast bij Pauw. De reden dat de redactie van Pauw het nodig vond om hem uit te nodigen was dat zijn NVU aangekondigd had om overal in het land informatie- en inspraakavonden met betrekking tot de (mogelijke) komst van asielopvang te bezoeken. Ik kijk al heel heel lang niet meer naar Pauw dus heb de uitzending niet gezien. Pauw heeft zelden of nooit gasten van rechtse signatuur aan tafel en als hij ze heeft is het doorgaans om ze te kunnen tentoonstellen aan zijn publiek als dom, slecht of verwerpelijk. Nog maar kort geleden deed hij zo'n poging met de Nederlandse Pegida voorman begreep ik uit de media. Dat mislukte omdat de welbespraakte Pegida man alles wat Pauw te berde bracht om hem als "slecht rechts" neer te zetten eenvoudig, rustig en gedecideerd weerlegde. Een tijdje geleden woonde ik een "workshop talkshow maken" bij in de studio van Pauw. Als tegenprestatie voor de interessante en leerzame -eerlijk is eerlijk- techni