Doorgaan naar hoofdcontent

De brief van de burgemeester

Burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer schreef een open brief aan Paul Meijer, voorzitter van de fractie van Forza! in de gemeenteraad.


Hoofddorp 30 09 2015
Geachte heer Meijer,
In deze open brief richt ik mij tot u als fractievoorzitter en leider van de politieke beweging Forza! Directe aanleiding van mijn actie is het pamflet van Forza!, op digitale wijze en op hard copy verspreid, over de opvang van vluchtelingen in de Expohal in Vijfhuizen. Dat pamflet bevat een aantal feitelijke onjuistheden. Ik verbaas me over deze fouten en het moet mij van het hart dat ik me ook erger aan de buitengewoon storende desinformatie.
De fractie van Forza! is net als alle andere fracties in de gemeenteraad volledig geïnformeerd over het type vluchtelingenopvang, namelijk crisisopvang voor maximaal 72 uur, dat sinds vrijdag 25 september aan de orde was in Vijfhuizen. U heeft daarover dinsdag 22 september een brief ontvangen van het college en ook tijdens de raadsessie van donderdag 24 september is hierover informatie met u gedeeld.
Forza! had dus kunnen weten welk type opvang in de Expohal zou worden georganiseerd, dat ik daartoe ben bevoegd en dat een burgemeester nooit - en ik dus ook niet – bij de bepaling van de locatie van crisisopvang omwonenden betrekt. Ook had Forza! kunnen weten dat ik eerst de omwonenden zou informeren over de locatie alvorens deze publiekelijk bekend zou worden gemaakt. Verder had Forza! uit de raadssessie kunnen opmaken dat op de fractie van Forza! na de gemeenteraad de aanpak van vluchtelingenopvang in Haarlemmermeer steunt.
Toch stelt Forza! in zijn pamflet direct al in de eerste zin dat de burgemeester van Haarlemmermeer de Expohal heeft aangewezen als noodopvang voor 400-600 vluchtelingen voor minimaal drie dagen en maximaal zes maanden. Ook de volgende zin bevat desinformatie want daarin staat dat de inwoners niet om hun mening zal worden gevraagd. Juist bij noodopvang gebeurt dat wél, evenals bij de eventuele vestiging van een asielzoekerscentrum (azc) in Haarlemmermeer. Het college vindt immers dat draagvlak van groot belang. Ook dat is een feit dat ook met uw fractie is gedeeld tijdens de raadsvergadering op 25 september. Ook wethouder Horn is hier op de informatieavond in Vijfhuizen uitvoerig op ingegaan. Toch staat in het pamflet ‘dat de burgemeester het belang van inwoners ondergeschikt heeft gemaakt aan de verkeerde sentimenten in de samenleving en hogere politieke belangen’.
Juist op dit gevoelige dossier is het van belang om volledige openheid te verschaffen om zodoende draagvlak te verwerven en eventuele zorgen weg te nemen in plaat van door desinformatie onnodige angst aan te wakkeren. Tijdens de goed bezochte informatieavond in Vijfhuizen afgelopen vrijdagavond heeft het college gepoogd deze maximale openheid te geven.
Wellicht ten overvloede: Forza! heeft het volste recht om ongeacht het item zijn mening kenbaar te maken. Maar als daarbij feitelijke onjuistheden worden verspreid, voel ik mij als burgemeester geroepen deze recht te zetten.
Met vriendelijke groet,
Burgemeester Theo Weterings


Ik vraag mij af of Theo Weterings ook een brief op poten gaat schrijven aan o.a. de raadsleden Pablo Meegdes (D66) en Kees van der Linden (Onfatsoenlijk Liberaal) en fractie assistentje Piet Schouten van FatsoenLinks. Zij waren het onder meer die gegronde zorgen van inwoners van #Vijfhuizen in het belachelijke trokken. En de berichten die Forza! daarover deelde verdacht maakten. Schouten maakte het, binnen mijn waarnemingsveld, het bontst door de inwoners als "beroepsazijnzeikers" te bestempelen.


Het pamflet zoals door Forza! verspreidt.


Theo is zelf schromelijk in gebreke gebleven door na te laten bewoners van Vijfhuizen tijdig,  duidelijk en volledig te informeren. Lang niet iedereen kreeg een brief op de mat. Een brief die slechts luttele uren voor de opening van de crisisopvang bezorgd werd. Dat is een hit-en-run tactiek, waarschijnlijk bedoeld om mogelijk verzet geen tijd te gunnen zich te organiseren.

Bij de raadsvergadering van de 24e waar hij in zijn brief op doelt had hij kunnen zorgen dat het geluid via de internet stream beschikbaar was geweest, zodat bewoners deze sessie ook hadden kunnen volgen. Ál te toevallig dat -juist bij dit gevoelige dossier- het geluid "door een technische storing" uitviel.

Verder maakt Theo er wederom een semantisch spel van. Een woordenbingo. Crisisopvang, noodopvang en asielzoekerscentrum zijn strikt genomen verschillende instellingen. Het zijn juist deze omfloerste termen die de bron van veel desinformatie zijn. Met die reden zijn ze ooit bedacht, het is een eufemistisch, bedekkend taalgebruik om de reacties vanuit de samenleving te kunnen controleren. 

Het zal de burgers in #Vijfhuizen echter weing interesseren, als hun dochters aangerand worden, uit welk van de drie instellingen een mogelijke dader afkomstig is.


Tenslotte spreekt uw burgemeester, voor alle drie de eerdergenoemde instellingen, consequent van "vluchtelingenopvang". Dit is feitelijk onjuist. Het betreft op zijn best een immigrantenopvang. Volgens de conventie van Genève zijn alleen diegenen als vluchteling aan te merken die erin zijn geslaagd aannemelijk te maken inderdaad te voldoen aan de daarvoor geldende criteria volgens artikel 1a van het "internationaal verdrag betreffende de status van vluchtelingen". De in de crisisopvang ondergebrachte individuen hebben dat (nog) niet aannemelijk kunnen maken. Al was het alleen al omdat de tijd daarvoor ontbrak. Daarom kan met evenveel recht als dat zij "vluchtelingen" genoemd worden ook beweerd worden dat het slechts gelukszoekers zijn. Dit laatste is des te aannemelijker omdat allen die zich hier te lande melden minimaal (al dan niet illegaal) door een handvol veilige landen gereisd te zijn alvorens zich als asielzoeker te melden.

Theo's brief is daarmee, wederom, een staaltje van burgemeesterlijk machtsmisbruik. Het is van dezelfde orde als waarmee hij mij het zwijgen op social media dacht op te leggen. Een staaltje propaganda, waarin hij elke mogelijkheid tot debat met betrekking tot de rechtvaardiging van zijn beslissing uitsluit. Waarmee hij ook het debat omtrent de rechtvaardiging van immiganten-omvang uitsluit. Hij wentelt zich in zijn eigen formele gelijk en heeft lak aan bezorgde burgers in zijn gemeente.

Update 2 oktober 2015:

Inmiddels schreef Paul Meijer een antwoord aaan de burgemeester. Ik wil u dat niet onthouden.

Geachte heer Weterings,
Bedankt voor uw open brief. U heeft gelijk. De crisisopvang is juridisch iets anders dan de noodopvang en daar liggen ook verschillende processen aan ten grondslag. Omdat ons pamflet kort en krachtig moest zijn, hebben we er voor gekozen om er een eenduidige naam aan te geven. Voor onze inwoners is immers van belang om te weten dat er een opvang voor vluchtelingen gaat komen, ongeacht de juridische constructie.
U zegt in uw brief dat inwoners inspraak gaan krijgen bij de komst van de noodopvang voor vluchtelingen en een mogelijke AZC. Dit is pertinent niet waar. Tijdens de voorlichtingsavond in Vijfhuizen heeft de wethouder op een vraag van een van de inwoners duidelijk geantwoord dat inwoners niets te zeggen hebben over het feit dat er noodopvang gaat komen en waar deze gaat komen, maar dat ze mee mogen denken over de randvoorwaarden. Dat noemen wij geen inspraak. Wij vinden dat inwoners dat recht wel zouden moeten hebben. Zij worden immers direct geconfronteerd met de gevolgen die een dergelijke opvang met zich meebrengt.
Een ander punt wat ons aan uw opstelling in het vluchtelingenvraagstuk stoort, is dat u heel duidelijk kant heb gekozen voor de inwoners die wel graag vluchtelingen willen opvangen. U wekt de indruk niet open te staan voor kritische geluiden. U bent burgemeester van alle inwoners van Haarlemmermeer; ook van de grote groep inwoners die geen vluchtelingenopvang bij hun in de buurt wensen. Forza! heeft er, als enige politieke partij in Haarlemmermeer, voor gekozen om deze mensen een stem te geven in de lokale politiek, omdat deze mensen, in hun beleving, worden weggezet als zeurders, asocialen en xenofoben. Niet door u, maar wel door een deel van de mensen waar u zich bij heeft aangesloten. Vanuit democratisch oogpunt zou u juist moeten waarderen dat er een politieke partij is die opkomt voor hun belangen.
Forza! wil dat de discussie over de opvang van vluchtelingen samen met onze inwoners breed wordt gevoerd. Dus niet alleen maar in het Raadhuis, maar ook op de straten, pleinen, op het werk, in het buurthuis en in de kroeg. Iedereen heeft er een mening over. Bent u het niet met ons eens dat actieve democratie door middel van het publiek debat juist wordt bevorderd?
Met dit pleidooi voor het publiek debat eindigen wij dan ook onze brief en danken wij u voor uw aandacht.
Mocht u een mondelinge toelichting op deze brief willen dan staan wij daar altijd voor open.
Met vriendelijke groet,
Paul Meijer
Forza!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik voer campagne #stemzeweg

Ondanks dat ik niet verkiesbaar ben bij de komende Provinciale Statenverkiezingen van 20 maart a.s. voer ik wel degelijk een politieke campagne. "Voor welke partij dan?" zult u zich misschien afvragen. Daar kan ik helder over zijn: ik voer voor geen enkele partij campagne. Ik voer campagne voor uw stem. Ik wil graag dat u stemt, omdat stemmen wél zin heeft, in tegenstelling tot wat velen denken. Stemmen heeft zin om de huidige vastgeroeste macht uit het zadel te wippen. De partijen die verantwoordelijk zijn voor de malaise van dit moment, die jarenlang ongecontroleerde immigratie hebben toegestaan en zelfs bevorderd, de partijen die onze krijgsmacht nagenoeg wegbezuinigd hebben, de partijen die ons liever gisteren nog dan vandaag zouden uitleveren aan ongekozen, zelfbenoemde machthebbers van de EU. Ze mogen weg, nee ze MOETEN weg! Het motto van deze campagne is daarom #stemzeweg! Stem de partijen die voor de huidige situatie verantwoordelijk zijn letterlijk uit de eers

Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos

Bij de raadsvergadering van 15 november 2018 had uw lid De Ruiter een blikje zeeheldendrop voor alle fracties. Aanleiding hiervoor was het indienen van mijn  motie Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos , o m een procedure te starten met als doel de naam van de Hódmezövásárhely fontein in Hoofddorp te wijzigen en deze te vernoemen naar admiraal De Ruyter.  Mijn voorstel werd gesteund door de Stichting Michiel de Ruyter  en voorzitter Frits de Ruyter de Wildt, nazaat van Michiel in de 12e generatie was aanwezig om mogelijke vragen over de figuur De Ruyter te beantwoorden. Voorafgaand aan de vergadering poseerde ik samen met de heer De Ruyter de Wildt  voor de rotonde. Hoewel een meerderheid van de raad vóór een naamswijziging van de rotonde lijkt te zijn, haalde mijn motie helaas geen meerderheid. De Heer Rip van de Hap had mij tijdens de schorsing voorgesteld om de strekking van de motie te wijzigen, zodanig dat de naam van De Ruyter uit het voorstel werd weggelaten. Aangezi

Hoogtepunten uit de afscheidsspeech

In een feestelijke setting, met als thema "Disco" kwam de oude gemeenteraad onlangs nog één keer bijeen in de feestelijk aangeklede Burgerzaal van het raadhuis te Hoofddorp. Ik mocht daar in een korte speech het gezelschap inclusief het college en de griffie nog een keer toespreken. In de video mijn korte speech:

meest bekeken

De laars van de burgemeester

Vanavond vond burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer het nodig om mij op de publieke tribune, in het openbaar, aan te spreken over hem -kennelijk- onwelgevallige tweets. Ik vind het een bijzonder laffe actie om mij -met naam en toenaam- aan te spreken bij een debat waar ik niet het woord mag voeren en derhalve geen recht heb op een weerwoord of een wedervraag. Ook VVD burgemeesters hebben dus schijnbaar moeite met Het Vrije Woord. Het was een juiste beslissing van me om destijds de VVD de rug toe te keren. Ook blijken mijn twijfels, die ik destijds, bij de benoeming als fractieassistent, al had over Weterings en zijn selectieve verontwaardiging wederom terecht. Als een D66 mevrouw mij bij de eerste de beste sessie waar ik aan deelneem neerzet als een nazi , dan is dat gewoon geoorloofd. Daar wordt verder met geen woord over gerept. Ik vind dat prima, ook überdomme D66 vrouwtjes hebben recht op het vrije woord. Maar als zij vervolgens het woord "fatsoen" in de mo

Kijk nooit meer Pauw!

Gisteren was NVU voorman Kusters te gast bij Pauw. De reden dat de redactie van Pauw het nodig vond om hem uit te nodigen was dat zijn NVU aangekondigd had om overal in het land informatie- en inspraakavonden met betrekking tot de (mogelijke) komst van asielopvang te bezoeken. Ik kijk al heel heel lang niet meer naar Pauw dus heb de uitzending niet gezien. Pauw heeft zelden of nooit gasten van rechtse signatuur aan tafel en als hij ze heeft is het doorgaans om ze te kunnen tentoonstellen aan zijn publiek als dom, slecht of verwerpelijk. Nog maar kort geleden deed hij zo'n poging met de Nederlandse Pegida voorman begreep ik uit de media. Dat mislukte omdat de welbespraakte Pegida man alles wat Pauw te berde bracht om hem als "slecht rechts" neer te zetten eenvoudig, rustig en gedecideerd weerlegde. Een tijdje geleden woonde ik een "workshop talkshow maken" bij in de studio van Pauw. Als tegenprestatie voor de interessante en leerzame -eerlijk is eerlijk- techni