Doorgaan naar hoofdcontent

Apartheid in de polder

Dat burgemeester Weterings het niet erg nauw neemt met de vrijheid van meningsuiting in zijn gemeente en in zijn raad, dat heb ik eerder aangetoond. Deze week volgde een nieuw dieptepunt in het optreden van deze burgemeester. Weterings is via de welbekende baantjescarroussel benoemd als burgemeester. Burgemeesters zijn, in naam, ambtsdragers die boven de partijen dienen te staan. Een benoemde burgemeester zou derhalve a-politiek dienen te zijn. 
Deze burgemeester is allesbehalve dat: nadat ik eerder liet zien dat hij, van alle twitteraars uit de raadszaal, slechts mij meende aan te kunnen pakken en te dreigen mij uit de zaal te laten verwijderen wegens een mening, zet hij inmiddels gemeentelijke middelen in om, de hem onwelgevallige politieke standpunten, te bestrijden. In zijn wekelijkse column op de gemeentelijke website meent hij een bijdrage te moeten leveren aan het debat over de voorrangspositie die statushouders hebben bij de toewijzing van een sociale huurwoning. Hij gaat daarbij rechtstreeks in op woorden die Paul Meijer, de fractievoorzitter in de raad van Forza!, gebruikte tijdens de Algemene Beschouwingen.

Hij begint zijn betoog met te zeggen dat het nu eenmaal een door de rijksoverheid opgedragen doelstelling is om statushouders binnen drie maanden te huisvesten en dat het gemeentebestuur daar niets aan kan veranderen. Dat het er derhalve ook niet toe doet wat hij van die regels vindt. Hij tracht er een semantische discussie van te maken. Een woordenbingo, waarbij hij de aandacht tracht af te leiden van de boodschap van Meijer door de verschillen tussen  eufemistische termen als vluchteling, asielzoeker en statushouder nog eens uit te leggen.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten adviseert al langere tijd om statushouders te huisvesten in zogenaamde krimpgemeenten: dorpen en steden onder andere in Limburg en Oost-Groningen waar de oorspronkelijke bevolking krimpt, onder meer door vergrijzing, lage geboortecijfers en het wegtrekken (naar de Randstad of elders) van oorspronkelijke bewoners. 

Pim Fortuyn zei reeds: "We moeten stoppen om de grenzen wagenwijd open te zetten. Laten we eerst de problemen met de aanwezige immigranten oplossen. Iedere huisvrouw kan u vertellen dat u eerst de kraan dicht moet draaien als u gaat dweilen." 
Ik ben van mening dat vluchtelingen dichtbij hun plek van herkomst moeten (en ook kunnen) worden geholpen.  Uiteraard zijn er mensen die vluchten uit lijfsbehoud, voor oorlog en geweld, die zullen een veilige plek dichtbij omarmen. Een handjevol waarvoor dat niet mogelijk of logisch lijkt kan allicht in de Westerse wereld terecht.

Een veel grotere groep wereldburgers verplaatst zich echter slechts om te kunnen profiteren van de verworvenheden van Westerse samenlevingen. Zoals uitkeringen, medische voorzieningen en woningen die Westerse maatschappijen beschikbaar stellen. Als sociaal vangnet, voor mensen die -om welke reden dan ook- niet of onvoldoende in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Dit sociale systeem is gebaseerd op solidariteit en verbondenheid van de mensen die samenleven. 

Nieuwkomers, of het nou vluchtelingen zijn of geluksmigranten, zijn vaak niet in staat, of erger nog: niet bereid, om solidair te zijn met de gast-samenleving. In dat geval spreken we van gelukszoekers. Uiteraard heeft iedereen het recht op deze wereld om er op uit te gaan, huis en haard (of wat daar voor doorgaat) te verlaten, om betere leefomstandigheden te vinden, een beter inkomen te verwerven of simpelweg zich te vestigen op een plek naar eigen keuze, maar dat betekent niet dat onze samenleving verplichtingen heeft om deze mensen van (gratis) huis en (gratis) geld te voorzien. 
Solidariteit werkt namelijk slechts als het wederzijds is en is nooit vrijblijvend geweest; mensen zijn bereid om anderen te helpen, mits die anderen ook hen zouden helpen in omgekeerde omstandigheden. Of indien, zoals bijvoorbeeld bij een vakbondslidmaatschap vooraf een bijdrage naar draagkracht is geleverd om anderen te helpen. De meeste nieuwkomers kennen deze tradities niet; ieder voor zich is vaak hun devies. Als er al een vorm van solidariteit is, dan geldt die naar de eigen groep toe. Jonge, sterke en gezonde mannen worden vooruit gestuurd om zich als eerste te vestigen in een vrijgevige samenleving. Zodra zij, soms letterlijk, voet aan de grond hebben worden de achterblijvers vanuit het land van herkomst gemobiliseerd. In het kader van gezinshereniging en op diverse andere manieren komt voor elke gelukszoeker een veelvoud van het oorspronkelijke aantal binnen.

Burgemeester Weterings heeft echter blind vertrouwen in de selectieprocedure die voor asielzoekers geldt en hij verwerpt het gebruik van de term "gelukszoekers" hierom. Toen fractievoorzitter Paul Meijer van Forza! deze term tijdens de algemene beschouwingen in de raadszaal bezigde, haastte de burgervader zich om, namens het voltallige college, afstand te nemen van deze term.

Als burger van deze gemeente ken ik "statushouders" die jaarlijks minimaal zes weken naar het land van herkomst op vakantie gaan. Bekend zijn de gevallen waarin de onderwijsinspectie moet optreden tegen ontoelaatbaar schoolverzuim omdat kinderen weken, soms maanden, in het land van herkomst (van hun ouders) verblijven. Ik wil de lezers van dit blog uitdagen om een reactie te plaatsen als zij ook gezinnen van buitenlandse herkomst met een vluchtelingenstatus kennen die in het land van herkomst op vakantie gaan. 

Weterings dringt verder in zijn column aan op meer empathie. Ik pleit daar ook voor. Meer empathie voor woningzoekenden uit onze gemeente die vaak al jaren, soms meer dan 10 jaar, op een wachtlijst staan en nu voorbijgestreefd worden door nieuwkomers die doorgaans nog geen enkele bijdrage aan onze samenleving hebben geleverd en in een aantal gevallen ook niet van plan zijn dat ooit te doen. De slogan "Eigen volk eerst" wordt meestal als extreem-rechts en ontoelaatbaar veroordeeld. Het omgekeerde: "Eigen volk laatst" blijkt voor veel van deze oordelers gek genoeg geen enkel probleem te zijn.

Het kabinetsbeleid, waarvan Weterings zegt dat hij het maar uit te voeren heeft, is niets anders dan een discriminerende apartheidsmaatregel, die autochtone Nederlanders op een achterstand zet. En, voor dat de schande roepers weer opmerkingen gaan maken over mijn taalgebruik: "Het woord apartheid betekent zoveel als "het verschillend zijn" en komt uit het Afrikaans[1] en is als leenwoord in bijna elke andere taal onvertaald opgenomen." (~bron: Wikipedia). Dit kabinet maakt een duidelijk onderscheid tussen mensen op grond van hun herkomst.
In Zuid-Afrika is tussen 1948 en 1990 wel gebleken welke uitwassen een apartheidsregime tot gevolg kan hebben. 

Zeggen dat je eigen mening er niet toe doet en het klakkeloos uitvoeren van opgelegde apartheidsmaatregelen kan gevaarlijke gevolgen hebben. Dat is vaak genoeg bewezen in de geschiedenis. Weterings bedrijft niet alleen oude kop-in-het-zand-politiek, maar zet hiervoor ook, middels de gemeentelijke website, gemeenschappelijke middelen in. Of dat fatsoenlijk is, kunt u voor uzelf beoordelen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos

Bij de raadsvergadering van 15 november 2018 had uw lid De Ruiter een blikje zeeheldendrop voor alle fracties. Aanleiding hiervoor was het indienen van mijn  motie Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos , o m een procedure te starten met als doel de naam van de Hódmezövásárhely fontein in Hoofddorp te wijzigen en deze te vernoemen naar admiraal De Ruyter.  Mijn voorstel werd gesteund door de Stichting Michiel de Ruyter  en voorzitter Frits de Ruyter de Wildt, nazaat van Michiel in de 12e generatie was aanwezig om mogelijke vragen over de figuur De Ruyter te beantwoorden. Voorafgaand aan de vergadering poseerde ik samen met de heer De Ruyter de Wildt  voor de rotonde. Hoewel een meerderheid van de raad vóór een naamswijziging van de rotonde lijkt te zijn, haalde mijn motie helaas geen meerderheid. De Heer Rip van de Hap had mij tijdens de schorsing voorgesteld om de strekking van de motie te wijzigen, zodanig dat de naam van De Ruyter uit het voorstel werd ...

Ik voer campagne #stemzeweg

Ondanks dat ik niet verkiesbaar ben bij de komende Provinciale Statenverkiezingen van 20 maart a.s. voer ik wel degelijk een politieke campagne. "Voor welke partij dan?" zult u zich misschien afvragen. Daar kan ik helder over zijn: ik voer voor geen enkele partij campagne. Ik voer campagne voor uw stem. Ik wil graag dat u stemt, omdat stemmen wél zin heeft, in tegenstelling tot wat velen denken. Stemmen heeft zin om de huidige vastgeroeste macht uit het zadel te wippen. De partijen die verantwoordelijk zijn voor de malaise van dit moment, die jarenlang ongecontroleerde immigratie hebben toegestaan en zelfs bevorderd, de partijen die onze krijgsmacht nagenoeg wegbezuinigd hebben, de partijen die ons liever gisteren nog dan vandaag zouden uitleveren aan ongekozen, zelfbenoemde machthebbers van de EU. Ze mogen weg, nee ze MOETEN weg! Het motto van deze campagne is daarom #stemzeweg! Stem de partijen die voor de huidige situatie verantwoordelijk zijn letterlijk uit de eers...

Beledigd worden is een keuze.

Er is veel geschreven en gezegd de afgelopen tijd over de vrijheid van meningsuiting en het recht om te beledigen.   Ik ben van mening dat zonder het laatste het eerste niet kan bestaan. Sterker nog: ik ben van mening dat beledigen helemaal niet kan. Mensen kiezen er tenslotte zelf voor of ze zich beledigd vóelen of niet. En wat voor de één beledigend overkomt is dat voor een ander vaak niet. Ik zal een voorbeeld geven: niet lang na de verkiezingen had ik via social media een conversatie met een lid van een andere lokale Haarlemmermeerse partij. Het ging er over dat we beiden niet in de raad gekozen waren, omdat onze partijen een relatief gering aantal stemmen te kort kwamen om voor onze zetels in aanmerking te komen. Ik vertelde de dame in kwestie dat ik niettemin optimistisch bleef voor de komende raadsperiode en dat ik de hoop om alsnog in de raad te komen niet opgaf. Vier jaar is nu eenmaal een behoorlijk lange periode, waarin veel kan gebeuren, omstandigheden kunnen ver...

meest bekeken

De laars van de burgemeester

Vanavond vond burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer het nodig om mij op de publieke tribune, in het openbaar, aan te spreken over hem -kennelijk- onwelgevallige tweets. Ik vind het een bijzonder laffe actie om mij -met naam en toenaam- aan te spreken bij een debat waar ik niet het woord mag voeren en derhalve geen recht heb op een weerwoord of een wedervraag. Ook VVD burgemeesters hebben dus schijnbaar moeite met Het Vrije Woord. Het was een juiste beslissing van me om destijds de VVD de rug toe te keren. Ook blijken mijn twijfels, die ik destijds, bij de benoeming als fractieassistent, al had over Weterings en zijn selectieve verontwaardiging wederom terecht. Als een D66 mevrouw mij bij de eerste de beste sessie waar ik aan deelneem neerzet als een nazi , dan is dat gewoon geoorloofd. Daar wordt verder met geen woord over gerept. Ik vind dat prima, ook überdomme D66 vrouwtjes hebben recht op het vrije woord. Maar als zij vervolgens het woord "fatsoen" in de mo...

Kijk nooit meer Pauw!

Gisteren was NVU voorman Kusters te gast bij Pauw. De reden dat de redactie van Pauw het nodig vond om hem uit te nodigen was dat zijn NVU aangekondigd had om overal in het land informatie- en inspraakavonden met betrekking tot de (mogelijke) komst van asielopvang te bezoeken. Ik kijk al heel heel lang niet meer naar Pauw dus heb de uitzending niet gezien. Pauw heeft zelden of nooit gasten van rechtse signatuur aan tafel en als hij ze heeft is het doorgaans om ze te kunnen tentoonstellen aan zijn publiek als dom, slecht of verwerpelijk. Nog maar kort geleden deed hij zo'n poging met de Nederlandse Pegida voorman begreep ik uit de media. Dat mislukte omdat de welbespraakte Pegida man alles wat Pauw te berde bracht om hem als "slecht rechts" neer te zetten eenvoudig, rustig en gedecideerd weerlegde. Een tijdje geleden woonde ik een "workshop talkshow maken" bij in de studio van Pauw. Als tegenprestatie voor de interessante en leerzame -eerlijk is eerlijk- techni...