Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe door geheimhouding een school in nood KSHGate wordt

Vorige week werd mijn aandacht getrokken door dit artikel uit maart j.l. in het onderwijsblad. Het beschrijft hoe in twee jaar, onder meer door teruglopende leerlingenaantallen en het aanhouden van (te) veel onderwijzend personeel de tekorten bij het Hoofddorpse KSH opliepen tot bijna 2 miljoen euro. Verder geeft het inzicht in hoe de nieuwe directie, onder aanvoering van de bekende Mark Mees, in actie was gekomen in een poging het tij te keren en tenminste het leerlingenaantal weer op niveau te brengen. Een dure poging, zo blijkt vooral uit het artikel. Je zou daarom verwachten dat de stichting die de school beheert hiervoor voldoende reserves in kas heeft, aangezien het geen openbare maar een bijzondere school (want katholiek) betreft.

Het voert wat ver om hier in zijn geheel uit te leggen hoe het onderwijs in Nederland gefinancierd wordt, maar kortgezegd komt het er op neer dat de gemeente verantwoordelijk is voor het aanbieden van openbaar onderwijs en dat de overheid evenveel geld beschikbaar stelt aan openbare en bijzondere scholen, mits aan voorwaarden van goed onderwijs voldaan wordt. Op deze site van de rijksoverheid staat precies uitgelegd hoe dat werkt. 

De gemeente is dus slechts verantwoordelijk voor het openbare deel van het onderwijs. Het bijzondere onderwijs wordt geacht, met de door de overheid ter beschikking gestelde financiën, de eigen broek op te houden. Dat is de theorie.
De praktijk is natuurlijk weerbarstiger. Als een middelbare school van significante omvang in acute financiële problemen raakt en daardoor om zou vallen raakt dat een flink deel van de gemeenschap. Niet alleen de leerlingen van de betreffende school die op slag geen onderwijs meer zouden krijgen, maar ook de gemeente en andere scholen. De gemeente is tenslotte verantwoordelijk voor het aanbieden van voldoende openbaar onderwijs, de kans is groot dat, als een bijzondere school omvalt de druk op het openbare onderwijs enorm toeneemt wegens de toestroom van leerlingen en dat dit flinke gevolgen heeft voor de gemeente die dit (mede) zal moeten financieren. Je laat een school niet zo maar, lopende een schooljaar, omvallen, daarvoor zijn de belangen voor alle betrokkenen en de gemeenschap te groot. Het was om die reden dat ik over dit artikel twitterde, met de vraag wie voor deze aanzienlijke tekorten op zou draaien. 

Ik raakte, op twitter, in een discussie met onder meer de heer Rip, fractievoorzitter van de HAP in de gemeenteraad. Nou heb ik wel vaker discussies via social media in het algemeen en met Rip in het bijzonder, maar deze discussie was toch wat afwijkend. Uit de uitlatingen van Rip bleek namelijk dat de kwestie in het seniorenconvent aan de orde geweest was. Het seniorenconvent is een onderonsje, van college en fractievoorzitters waarin zaken besproken worden die geheim zijn en moeten blijven. Vaak is daar een goede reden voor, het kan bijvoorbeeld zijn om (commerciële) belangen van de gemeente niet te schaden of -in discussies over personen- om de betrokken persoon niet onnodig of onevenredig te beschadigen. In deze gevallen is het begrijpelijk dat het openbaar bestuur wat minder openbaar is. 

Als het echter om de financiering van scholen gaat zou volledige openheid verwacht mogen worden, daarvoor is tenslotte de schoolstrijd gevoerd, die -pakweg- een eeuw geduurd heeft. De financiering van ons onderwijs is een zaak van groot algemeen belang, waar geen achterkamertjes bij passen. En het seniorenconvent is, hoe rechtmatig in sommige gevallen ook, toch een achterkamertje en geen plek waar een discussie over het financieel bijspringen bij een noodlijdende school thuis hoort. Die discussie hoort in het openbaar gevoerd te worden, in de gemeenteraad. 

Zoals gezegd gaf Johan Rip er blijk van dat het onderwerp in het seniorenconvent aan de orde was geweest. Hij meldde echter niet wát daar precies besproken was. Dat mag hij ook niet, hij is is immers gehouden aan geheimhouding en de vraag is zelfs of dat hij simpelweg door te melden dat het onderwerp daar aan de orde was geweest die geheimhouding niet al schond. Dat moet de burgemeester maar beoordelen. 

Opmerkelijk zijn de artikelen van journalist Jan van Grondelle in het Nieuwsbald Haarlemmermeer van deze week, die stelt vanuit 'kringen in het onderwijs' te hebben vernomen dat de gemeente voor een half miljoen euro bijspringt om de bedreigde school te redden. 
De wethouder wil bevestigen noch ontkennen of wat Van Grondelle vernam juist is. Dat kan hij ook niet als dit in het seniorenconvent aan de orde geweest is. Ook de wethouder is dan tot geheimhouding verplicht. Van Grondelle kan natuurlijk heel goed via een directielid van de school, een ambtenaar of een andere goed ingevoerde bron vernomen hebben dat de school extra gemeenschapsgeld krijgt. Het zou zo vreemd niet zijn, gezien het grote belang wat daar mee gediend is. Wat wél vreemd blijft is dat dit in achterkamertjes wordt besproken en besloten. 

De vrijheid van onderwijs, een internationaal erkend grondrecht, staat in artikel 23 lid 2 van de Nederlandse grondwet. De financiële gelijkstelling van openbare en bijzondere scholen, die een typische Nederlands verschijnsel is, staat in de artikel 23 lid 6 en lid 7. De inhoud van artikel 23 staat op het punt van de financiële gelijkstelling sterk ter discussie. 

Juist ook daarom zou de financiering, ook bij financiële tegenvallers, een transparant en democratisch proces moeten zijn. Daar zijn geen achterkamertjes voor nodig.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik voer campagne #stemzeweg

Ondanks dat ik niet verkiesbaar ben bij de komende Provinciale Statenverkiezingen van 20 maart a.s. voer ik wel degelijk een politieke campagne. "Voor welke partij dan?" zult u zich misschien afvragen. Daar kan ik helder over zijn: ik voer voor geen enkele partij campagne. Ik voer campagne voor uw stem. Ik wil graag dat u stemt, omdat stemmen wél zin heeft, in tegenstelling tot wat velen denken. Stemmen heeft zin om de huidige vastgeroeste macht uit het zadel te wippen. De partijen die verantwoordelijk zijn voor de malaise van dit moment, die jarenlang ongecontroleerde immigratie hebben toegestaan en zelfs bevorderd, de partijen die onze krijgsmacht nagenoeg wegbezuinigd hebben, de partijen die ons liever gisteren nog dan vandaag zouden uitleveren aan ongekozen, zelfbenoemde machthebbers van de EU. Ze mogen weg, nee ze MOETEN weg! Het motto van deze campagne is daarom #stemzeweg! Stem de partijen die voor de huidige situatie verantwoordelijk zijn letterlijk uit de eers

Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos

Bij de raadsvergadering van 15 november 2018 had uw lid De Ruiter een blikje zeeheldendrop voor alle fracties. Aanleiding hiervoor was het indienen van mijn  motie Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos , o m een procedure te starten met als doel de naam van de Hódmezövásárhely fontein in Hoofddorp te wijzigen en deze te vernoemen naar admiraal De Ruyter.  Mijn voorstel werd gesteund door de Stichting Michiel de Ruyter  en voorzitter Frits de Ruyter de Wildt, nazaat van Michiel in de 12e generatie was aanwezig om mogelijke vragen over de figuur De Ruyter te beantwoorden. Voorafgaand aan de vergadering poseerde ik samen met de heer De Ruyter de Wildt  voor de rotonde. Hoewel een meerderheid van de raad vóór een naamswijziging van de rotonde lijkt te zijn, haalde mijn motie helaas geen meerderheid. De Heer Rip van de Hap had mij tijdens de schorsing voorgesteld om de strekking van de motie te wijzigen, zodanig dat de naam van De Ruyter uit het voorstel werd weggelaten. Aangezi

Hoogtepunten uit de afscheidsspeech

In een feestelijke setting, met als thema "Disco" kwam de oude gemeenteraad onlangs nog één keer bijeen in de feestelijk aangeklede Burgerzaal van het raadhuis te Hoofddorp. Ik mocht daar in een korte speech het gezelschap inclusief het college en de griffie nog een keer toespreken. In de video mijn korte speech:

meest bekeken

De laars van de burgemeester

Vanavond vond burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer het nodig om mij op de publieke tribune, in het openbaar, aan te spreken over hem -kennelijk- onwelgevallige tweets. Ik vind het een bijzonder laffe actie om mij -met naam en toenaam- aan te spreken bij een debat waar ik niet het woord mag voeren en derhalve geen recht heb op een weerwoord of een wedervraag. Ook VVD burgemeesters hebben dus schijnbaar moeite met Het Vrije Woord. Het was een juiste beslissing van me om destijds de VVD de rug toe te keren. Ook blijken mijn twijfels, die ik destijds, bij de benoeming als fractieassistent, al had over Weterings en zijn selectieve verontwaardiging wederom terecht. Als een D66 mevrouw mij bij de eerste de beste sessie waar ik aan deelneem neerzet als een nazi , dan is dat gewoon geoorloofd. Daar wordt verder met geen woord over gerept. Ik vind dat prima, ook überdomme D66 vrouwtjes hebben recht op het vrije woord. Maar als zij vervolgens het woord "fatsoen" in de mo

Kijk nooit meer Pauw!

Gisteren was NVU voorman Kusters te gast bij Pauw. De reden dat de redactie van Pauw het nodig vond om hem uit te nodigen was dat zijn NVU aangekondigd had om overal in het land informatie- en inspraakavonden met betrekking tot de (mogelijke) komst van asielopvang te bezoeken. Ik kijk al heel heel lang niet meer naar Pauw dus heb de uitzending niet gezien. Pauw heeft zelden of nooit gasten van rechtse signatuur aan tafel en als hij ze heeft is het doorgaans om ze te kunnen tentoonstellen aan zijn publiek als dom, slecht of verwerpelijk. Nog maar kort geleden deed hij zo'n poging met de Nederlandse Pegida voorman begreep ik uit de media. Dat mislukte omdat de welbespraakte Pegida man alles wat Pauw te berde bracht om hem als "slecht rechts" neer te zetten eenvoudig, rustig en gedecideerd weerlegde. Een tijdje geleden woonde ik een "workshop talkshow maken" bij in de studio van Pauw. Als tegenprestatie voor de interessante en leerzame -eerlijk is eerlijk- techni