Doorgaan naar hoofdcontent

Marianne Zwagerman Op z'n Bek

In de jaren tussen 2010 en 2012 werd ik actief op social media. Het is in die tijd geweest dat mijn aandacht voor het eerst gevestigd werd op Marianne Zwagerman. Zwagerman haalde regelmatig uit op Twitter over onderwerpen die mij in veel gevallen ook na aan het hart lagen, zoals bijvoorbeeld de arbeidsparticipatie van vrouwen, het rubberentegelparadijs of de maatschappelijke kloof tussen praktisch en theoretisch opgeleiden. In veel gevallen kon en kan ik het volledig met haar stellingnames, die soms niet mals en altijd onverschrokken zijn, eens zijn. Ik kan maar enkele kleinere voorbeelden voor de geest halen uit het afgelopen decennium waarbij ik dacht: "Dit ligt genuanceerder dan dat." Je zou kunnen zeggen dat ik vrij snel fan was. 

Fan van haar werk, maar zeker ook fan van haar verschijning. Want ongezouten meningen komen en kwamen doorgaans van mannen op een zekere leeftijd; er zijn niet gek veel vrouwen die eloquent en onverschrokken meningen of standpunten delen die wel eens controversieel kunnen zijn. Of waarbij een deel van de goegemeente toch op zijn minst de wenkbrauwen optrekt. Zwagerman lijkt er nooit last van gehad te hebben en is altijd uitgesproken. Dat stond mij vanaf het begin af aan wel aan.

In 2010, ik werkte toen nog offshore, maakte ik met collega's een filmpje  met een kerst- en nieuwjaarswens. Ik kroop -voor enkele seconden- in de huid van Bruce Springsteen voor de opnamen. De collega's maakten er een bijzonder project van en staken er veel werk en vrije tijd in. Het filmpje werd verspreid op DVD als kerstwens naar relaties, maar verscheen uiteraard ook op social media. Als enthousiast twitteraar die ik in die tijd was, deelde ik het gretig. Dat viel ook Zwagerman op, die er op een zeker moment in een persoonlijk bericht op reageerde. Ze was vooral geraakt door de sfeer die het filmpje uitstraalde. Een sfeer van collegialiteit en kameraderie. Ze legde uit dat ze de sfeer die er bij paste goed herkende, vooral uit haar jeugd toen ze opgroeide tussen kraanmachinisten, monteurs en truckers in het bedrijf van haar vader. 

Het bedrijf is ook actief in de offshore industrie. Eén van haar broers had later een bijzondere rol bij de roemruchte berging van de Costa Concordia, het cruiseschip dat door kapitein Schettino op de rotsen bij Toscane werd gezet, kapseisde en gedeeltelijk zonk. 

Of mijn rolletje als Springsteen haar direct is opgevallen weet ik niet, maar Springsteen bleek later één van Zwagerman's grote idolen. Sinds ik op een illegaal gekopieerd cassettebandje uit het Midden-Oosten, lang voor de grote doorbraak in Nederland met Born in the USA,voor het eerst kennismaakte met het gevoelige nummer The River  (1980) van The Boss, was ik ook al verknocht aan zijn muziek, een andere interesse die we dus kennelijk delen.

Na dat eerste contact via Twitter zijn we elkaar altijd blijven volgen, een IRL ontmoeting zat er echter tot gisteren nooit in. Voor de opname van haar podcast "Op z'n Bek" was wat live publiek uitgenodigd. Terwijl gerekend was op enkele tientallen, was er een opkomst van enkele honderden mensen. Bij aankomst in Loosdrecht liep ik direct Kees de Kort tegen het lijf (voormalig economiecommentator van BNR) die ik graag volg op social media voor een gezellig praatje. De hele avond was kneuterig gezellig, de helft van de mensen zat buiten op het terras omdat de zaal te klein was voor de enorme opkomst, maar buiten was het voor de pauze niet te verstaan. We hebben geïmproviseerd, door met de laptop op tafel de livestream volgen, wel met vijf seconden latency. Het lachen in de zaal konden we buiten horen aankomen. Na de pauze was een speaker op het terras gerelegd en konden we gemakkelijker meeluisteren. Zoals we gewend zijn was het een kritisch doch luchtig gesprek.

Na afloop hadden we in alle drukte tussen het opruimen door even de kans om elkaar de hand te schudden, na een jaar of twaalf volgen op sociale media was eindelijk het moment daar. Ook Bruce (niet de Boss, maar de hond van Marianne) maakte enthousiast even kennis:



Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik voer campagne #stemzeweg

Ondanks dat ik niet verkiesbaar ben bij de komende Provinciale Statenverkiezingen van 20 maart a.s. voer ik wel degelijk een politieke campagne. "Voor welke partij dan?" zult u zich misschien afvragen. Daar kan ik helder over zijn: ik voer voor geen enkele partij campagne. Ik voer campagne voor uw stem. Ik wil graag dat u stemt, omdat stemmen wél zin heeft, in tegenstelling tot wat velen denken. Stemmen heeft zin om de huidige vastgeroeste macht uit het zadel te wippen. De partijen die verantwoordelijk zijn voor de malaise van dit moment, die jarenlang ongecontroleerde immigratie hebben toegestaan en zelfs bevorderd, de partijen die onze krijgsmacht nagenoeg wegbezuinigd hebben, de partijen die ons liever gisteren nog dan vandaag zouden uitleveren aan ongekozen, zelfbenoemde machthebbers van de EU. Ze mogen weg, nee ze MOETEN weg! Het motto van deze campagne is daarom #stemzeweg! Stem de partijen die voor de huidige situatie verantwoordelijk zijn letterlijk uit de eers

Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos

Bij de raadsvergadering van 15 november 2018 had uw lid De Ruiter een blikje zeeheldendrop voor alle fracties. Aanleiding hiervoor was het indienen van mijn  motie Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos , o m een procedure te starten met als doel de naam van de Hódmezövásárhely fontein in Hoofddorp te wijzigen en deze te vernoemen naar admiraal De Ruyter.  Mijn voorstel werd gesteund door de Stichting Michiel de Ruyter  en voorzitter Frits de Ruyter de Wildt, nazaat van Michiel in de 12e generatie was aanwezig om mogelijke vragen over de figuur De Ruyter te beantwoorden. Voorafgaand aan de vergadering poseerde ik samen met de heer De Ruyter de Wildt  voor de rotonde. Hoewel een meerderheid van de raad vóór een naamswijziging van de rotonde lijkt te zijn, haalde mijn motie helaas geen meerderheid. De Heer Rip van de Hap had mij tijdens de schorsing voorgesteld om de strekking van de motie te wijzigen, zodanig dat de naam van De Ruyter uit het voorstel werd weggelaten. Aangezi

Hoogtepunten uit de afscheidsspeech

In een feestelijke setting, met als thema "Disco" kwam de oude gemeenteraad onlangs nog één keer bijeen in de feestelijk aangeklede Burgerzaal van het raadhuis te Hoofddorp. Ik mocht daar in een korte speech het gezelschap inclusief het college en de griffie nog een keer toespreken. In de video mijn korte speech:

meest bekeken

De laars van de burgemeester

Vanavond vond burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer het nodig om mij op de publieke tribune, in het openbaar, aan te spreken over hem -kennelijk- onwelgevallige tweets. Ik vind het een bijzonder laffe actie om mij -met naam en toenaam- aan te spreken bij een debat waar ik niet het woord mag voeren en derhalve geen recht heb op een weerwoord of een wedervraag. Ook VVD burgemeesters hebben dus schijnbaar moeite met Het Vrije Woord. Het was een juiste beslissing van me om destijds de VVD de rug toe te keren. Ook blijken mijn twijfels, die ik destijds, bij de benoeming als fractieassistent, al had over Weterings en zijn selectieve verontwaardiging wederom terecht. Als een D66 mevrouw mij bij de eerste de beste sessie waar ik aan deelneem neerzet als een nazi , dan is dat gewoon geoorloofd. Daar wordt verder met geen woord over gerept. Ik vind dat prima, ook überdomme D66 vrouwtjes hebben recht op het vrije woord. Maar als zij vervolgens het woord "fatsoen" in de mo

Kijk nooit meer Pauw!

Gisteren was NVU voorman Kusters te gast bij Pauw. De reden dat de redactie van Pauw het nodig vond om hem uit te nodigen was dat zijn NVU aangekondigd had om overal in het land informatie- en inspraakavonden met betrekking tot de (mogelijke) komst van asielopvang te bezoeken. Ik kijk al heel heel lang niet meer naar Pauw dus heb de uitzending niet gezien. Pauw heeft zelden of nooit gasten van rechtse signatuur aan tafel en als hij ze heeft is het doorgaans om ze te kunnen tentoonstellen aan zijn publiek als dom, slecht of verwerpelijk. Nog maar kort geleden deed hij zo'n poging met de Nederlandse Pegida voorman begreep ik uit de media. Dat mislukte omdat de welbespraakte Pegida man alles wat Pauw te berde bracht om hem als "slecht rechts" neer te zetten eenvoudig, rustig en gedecideerd weerlegde. Een tijdje geleden woonde ik een "workshop talkshow maken" bij in de studio van Pauw. Als tegenprestatie voor de interessante en leerzame -eerlijk is eerlijk- techni