Hoewel we hebben besloten om niet aan de komende gemeenteraadsverkiezingen mee te doen, wil ik toch graag het concept verkiezingsplan delen met geïnteresseerden.
Let wel: een verkiezingsprogramma schrijven is geen sinecure, zeker niet als het "er even bij" dient te gebeuren. Het onderstaande plan is verre van compleet, maar het kan een aanzet zijn om verder uit te werken om in 2022 alsnog mee te doen.
Introductie
Hart voor
Haarlemmermeer is een lokaal initiatief en heeft geen binding met een
landelijke partij of organisatie.
Voor u ligt een uniek
document waarin we, zo beknopt en overzichtelijk als mogelijk de uitgangspunten
en kandidaten voor de verkiezingen van 21 november 2018 en de aansluitende
raadsperiode tot 2022 aan u willen voorstellen.
Dit document bevat een
beperkt aantal paragrafen, passend bij het huidige ambitieniveau van Hart voor
Haarlemmermeer. Hart voor Haarlemmermeer beoogd een democratische organisatie
te zijn en streeft verdere groei na. De periode tot 2022 zal daarom gebruikt
worden om de partijstructuur en het aantal standpunten verder uit te breiden,
in samenwerking met alle inwoners van Haarlemmermeer die een eerlijke,
democratische en rechtvaardige samenleving hoog in het vaandel hebben staan.
Hart voor
Haarlemmermeer is van mening dat de democratie op onderstaande hoofdpunten
gebaseerd moet zijn:
Transparantie – Het
openbaar bestuur dient op een zo transparant mogelijke manier te worden
vormgegeven. Hart voor Haarlemmermeer is voorstander van openbare
coalitieonderhandelingen zodat kiezers zo veel mogelijk kunnen volgen op welke
manier en onder welke voorwaarden na de verkiezingen een coalitie gevormd
wordt.
Integriteit – Van
openbaar bestuurders mag een grote mate van integriteit verwacht worden. Wat
mensen die we integer noemen wel gemeen hebben is dat ze doen wat ze zeggen en
zeggen wat ze doen. Hart voor Haarlemmermeer is van mening dat niet alleen
personen, maar ook organisaties integer moeten handelen en dat corruptie en
inconsistentie in het openbaar bestuur actief moeten worden bestreden.
Inhoud
1.
Goede zorg. Maatwerk
2.
Betaalbare sociale huurwoningen
3.
Geen voorkeursbehandelingen
4.
Lokale lasten omlaag
5.
Afschaffen van de hondenbelasting
6.
Goede basisvoorzieningen voor ieder dorp of kern
7.
Verruiming van winkel-, terras- en horecatijden
8.
Betaald parkeren minimaliseren
9.
Graaicultuur ontmoedigen
10. Onderwijs
loskoppelen van religie
Programma
1.
Goede zorg. Maatwerk
Haarlemmermeer is één van de rijkste gemeenten van
Nederland. Deze welvaart moet in de eerste plaats worden aangewend voor goede
zorg voor de inwoners. Jeugdzorg, ouderenzorg, zorg voor mensen met een
chronische ziekte en mindervaliden dient voor alle inwoners beschikbaar te zijn
naar behoeven. Misbruik van deze voorzieningen of excessieve bureaucratie bij
de verstrekking van de zorg moet bestreden worden.
Aanvragen voor maatwerk voorzieningen moeten binnen
een redelijke termijn beoordeeld worden, tegen afwijzingen moet een vlotte,
duidelijke en laagdrempelige beroepsprocedure mogelijk zijn. Afwijzingen van
aanvragen voor maatwerk dienen altijd van een motivatie voorzien te zijn.
Zorginstellingen dienen een duidelijke piramidestructuur
te hebben, met een kleine directie, beperkte managementlaag en met de focus op
zo veel mogelijk “handen aan het bed” om voor gemeentelijke subsidies in
aanmerking te komen.
Naar de mening van Hart voor Haarlemmermeer zien we
bij té veel zorginstellingen dat meer geld en aandacht naar directie en
management gaat dan naar daadwerkelijke zorg. De gemeente dient dit waar
mogelijk te bestrijden en te ontmoedigen. Instellingen waar duidelijk een te
vette managementlaag zit dienen met financiële prikkels gestimuleerd te worden
om het management af te slanken.
2.
Genoeg betaalbare sociale huurwoningen
De gemeente moet zo veel mogelijk het ontwikkelen,
bouwen en verdelen van betaalbare huurwoningen, die passen bij de woonbehoefte
en demografische ontwikkeling, stimuleren. Dit kan bevorderd worden door het
faciliteren van benodigde vergunningen, (versneld) aanpassen van
bestemmingsplannen, beschikbaar stellen van benodigde gronden en samenwerking
met private partijen. De doorstroming in de sociale huursector naar passende
woonruimte dient gestimuleerd te worden, zodat scheefwonen doelmatig kan worden voorkomen en zo nodig bestreden.
3.
Geen voorkeursbehandelingen
Hart
voor Haarlemmermeer is van mening dat positieve discriminatie niet bestaat.
Waar gediscrimineerd wordt is altijd sprake van benadeelden. Dit betekent dat
geen doelgroepen bij de toewijzing van woningen of banen opzettelijk of
structureel bevoordeeld zullen worden. Dit geldt met name ten aanzien van
onderscheid op leeftijd en/of afkomst. Haarlemmermeer is bij uitstek een
gemeente met veel inwoners van niet-Nederlandse afkomst. Schiphol brengt
-letterlijk- een grote diversiteit binnen. Haarlemmermeer is echter ook
nadrukkelijk een Nederlandse gemeente, waar de Nederlandse cultuur en normen
& waarden maatgevend en de standaard zullen zijn.
Hart
voor Haarlemmermeer staat open voor nieuwe ontwikkelingen en erkent dat cultuur
altijd in ontwikkeling is. Echter, de Nederlandse eigenheid zal altijd als
uitgangspunt gelden.
4.
Lokale lasten omlaag
De
gemeente dient zich zo veel mogelijk tot kerntaken te beperken. Hart voor
Haarlemmermeer is voorstander van een kleine overheid met zo weinig mogelijk
bureaucratie. Lasten voor inwoners en ondernemers dienen beperkt te worden of
te blijven. In plaats van financiering voor taken bij de burgers te halen dient
de gemeente haar taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren en overschrijding
van budgetten dient te worden bestreden. De gemeentekas moet niet kloppend
gemaakt worden door lasten te verhogen, maar eerder door kosten te verlagen of
uitgaven te beperken.
5.
Afschaffen van de hondenbelasting
De hondenbelasting is in
de middeleeuwen ingevoerd om het aantal honden per gemeente onder controle te
houden. Ook was het een middel om de verspreiding van hondsdolheid te beperken.
Door de hondenbelasting te laten betalen werd het aantal zwerfhonden beperkt,
vandaar dat de wet heel duidelijk alleen honden noemt. Nog steeds kan de belasting
helpen om het hondenbezit in een gemeente te beperken, vandaar dat de kosten
bij meerdere honden vaak hoger zijn. De wet benoemt geen tarief of plicht voor
de gemeente, dus het tarief dat u moet betalen kan heel erg verschillen per
gemeente. Aangezien er geen wettelijke plicht is, hondsdolheid tegenwoordig op
ander manieren onder controle gehouden wordt en hondenbezit eenzaamheid kan
verminderen is Hart voor Haarlemmermeer voorstander van het afschaffen van
hondenbelasting.
Tegelijk is Hart voor Haarlemmermeer
voorstander van het faciliteren en handhaven van het hondenpoepbeleid. In
uitlaatgebieden zal de gemeente poepbakken faciliteren en deze legen en toezien
op het opruimen van hondenpoep door de baasjes.
6.
Goede basisvoorzieningen voor ieder dorp of kern
Haarlemmermeer
is van oudsher een grote gemeente met veel verschillende kernen. Door de
samenvoeging met Haarlemmerliede en Spaarnwoude is de oppervlakte flink
uitgebreid. Hart voor Haarlemmermeer is voorstander van het op peil houden van
goede basisvoorzieningen zoals primair onderwijs, medische zorg, toezicht en
goed openbaar vervoer in alle kernen.
Het op
peil houden van infrastructuur ziet Hart voor Haarlemmermeer als één van de
belangrijkste taken van de gemeente. De gemeente dient er voor zorg te dragen
dat wegen, fiets- en voetpaden, kabel en het leidingennetwerk goed en veilig
beheerd worden.
Hart
voor Haarlemmermeer stoort zich hierbij aan een veelvoud van (overbodige)
verkeersborden en sluit zich aan bij een conclusie van de SWOV: “Indien in een bepaalde wegsituatie te veel
borden staan geplaatst, vallen de borden die echt moeten worden gezien minder
goed op. Een sanering van die situaties en dus van overbodige borden is dan
wenselijk. Ook zou meer onderscheid in opvallendheid van borden kunnen worden
gemaakt tussen belangrijke en minder belangrijke borden. Het is dan wel nodig
eerst echt uit te zoeken in welke mate er sprake is van een overdaad aan borden
en bij hoeveel en bij welk type ongevallen dit bijdraagt aan het ontstaan van
een ongeval. Eveneens is het nuttig om uit te zoeken of het mogelijk is
verkeersborden te verwijderen en onder welke omstandigheden. Gedegen onderzoek
zal moeten uitwijzen hoe dergelijke veranderingen op een veilige manier zouden
kunnen plaatsvinden.“
De
gemeente dient, naast uit te voeren onderzoek, een gebied aan te wijzen waar
een uitgebreide proef kan worden gefaciliteerd met het minimaliseren van het
aantal verkeersborden.
7.
Verruiming van winkel-, terras- en horecatijden
Hart
voor Haarlemmermeer vindt dat winkeltijden een zaak zijn van winkelier en
consument. De gemeente speelt hier geen regulerende rol in.
Voor
terras- en horecatijden geldt dat de gemeente reguleert op basis van het
tegengaan van overlast voor omwonenden. Dit wil zeggen dat terrassen en
horecagelegenheden geopend mogen zijn, tenzij dit aantoonbaar tot overlast
leidt. Met het beperken van de sluitingstijden dient terughoudend te worden
omgegaan.
8.
Betaald parkeren minimaliseren
Betaald
parkeren kan een goede manier zijn om in bepaalde gebieden parkeren te
ontmoedigen en/of doorstroming te bevorderen. Betaald parkeren mag nooit
bedoeld zijn om de gemeentelijke financiën op orde te brengen of te houden.
Inkomsten uit het betaald parkeren dienen te worden aangewend ten behoeve van
toegankelijkheid en bereikbaarheid en worden niet aan de algemene financiële
middelen van de gemeente toegevoegd.
9.
Graaicultuur ontmoedigen
Hart
voor Haarlemmermeer vindt dat gemeenschappelijke middelen met zorg besteed
dienen te worden. Dit betekent dat excessieve beloningen niet (mede) uit
gemeenschapsgeld betaald zullen worden. De gemeente gaat transparant om met het
verstrekken van subsidies, publiceert welke wachtgelden aan ex-bestuurders
worden betaald en verstrekt geen subsidies aan instanties die bestuurders boven
de ministersnorm belonen.
10.
Onderwijs loskoppelen van religie
Hart
voor Haarlemmermeer onderschrijft artikel 23 van de grondwet dat het recht op
levensbeschouwelijk onderwijs naar eigen keuze garandeert. Goed onderwijs en de
financiering daarvan is een kerntaak van de overheid; de financiering van
religie is daarentegen volgens Hart voor Haarlemmermeer géén gemeenschappelijke
taak. De bekostiging van religieus onderwijs is in de ogen van Hart voor
Haarlemmermeer in eerste aanleg een verantwoordelijkheid van de ouders. Echter,
financiering van onderwijs in Nederland dient op transparante wijze te
geschieden en financiering vanuit het buitenland direct of indirect is
onwenselijk.
Hart
voor Haarlemmermeer vindt dat de focus van onderwijs moet liggen op het gebied
van talentontwikkeling. Het onderwijs moet kansen en uitdagingen bieden op
ieders niveau en in een veilige omgeving. Hierbij mag er, waar nodig extra
aandacht worden besteed aan zowel boven- als beneden gemiddelde leerlingen. Scholen
moeten worden gestimuleerd om een actief en effectief anti-pest beleid te
voeren.
Scholen
zullen door de gemeente waar mogelijk gestimuleerd worden om aantrekkelijk en
uitdagend onderwijs op alle niveaus voor zowel jongens als meisjes te bieden.
De
feminisering in het onderwijs vindt Hart voor Haarlemmermeer een zorgelijke
ontwikkeling: nu al presteren meisjes in het secundair onderwijs structureel en
significant beter dan jongens en ronden vaker secundaire opleidingen af. Hart
voor Haarlemmermeer is ervan overtuigd dat één van de oorzaken hiervan gelegen
is in de manier waarop het primair onderwijs georganiseerd is en vorm gegeven
wordt. Meet name in het primair onderwijs zal de gemeente, waar mogelijk
stimuleren dat leerlingen in gelijke mate les krijgen van en rolmodellen kunnen
zien in mannen en vrouwen.
In het
secundair onderwijs mag er meer aandacht komen voor praktijkonderwijs en
ambachtelijke opleidingen. Waar mogelijk zal de gemeente de scholen faciliteren
in het bieden van deze vormen van onderwijs en er naar streven om zowel
theoretisch als praktisch onderwijs en vakopleidingen binnen de gemeentegrenzen
te hebben.
Reacties