Doorgaan naar hoofdcontent

Concept verkiezingsplan

Hoewel we hebben besloten om  niet aan de komende gemeenteraadsverkiezingen mee te doen, wil ik toch graag het concept verkiezingsplan delen met geïnteresseerden. 
Let wel: een verkiezingsprogramma schrijven is geen sinecure, zeker niet als het "er even bij" dient te gebeuren. Het onderstaande plan is verre van compleet, maar het kan een aanzet zijn om verder uit te werken om in 2022 alsnog mee te doen. 

Introductie


Hart voor Haarlemmermeer is een lokaal initiatief en heeft geen binding met een landelijke partij of organisatie.
Voor u ligt een uniek document waarin we, zo beknopt en overzichtelijk als mogelijk de uitgangspunten en kandidaten voor de verkiezingen van 21 november 2018 en de aansluitende raadsperiode tot 2022 aan u willen voorstellen.
Dit document bevat een beperkt aantal paragrafen, passend bij het huidige ambitieniveau van Hart voor Haarlemmermeer. Hart voor Haarlemmermeer beoogd een democratische organisatie te zijn en streeft verdere groei na. De periode tot 2022 zal daarom gebruikt worden om de partijstructuur en het aantal standpunten verder uit te breiden, in samenwerking met alle inwoners van Haarlemmermeer die een eerlijke, democratische en rechtvaardige samenleving hoog in het vaandel hebben staan.
Hart voor Haarlemmermeer is van mening dat de democratie op onderstaande hoofdpunten gebaseerd moet zijn:
Transparantie – Het openbaar bestuur dient op een zo transparant mogelijke manier te worden vormgegeven. Hart voor Haarlemmermeer is voorstander van openbare coalitieonderhandelingen zodat kiezers zo veel mogelijk kunnen volgen op welke manier en onder welke voorwaarden na de verkiezingen een coalitie gevormd wordt.
Integriteit – Van openbaar bestuurders mag een grote mate van integriteit verwacht worden. Wat mensen die we integer noemen wel gemeen hebben is dat ze doen wat ze zeggen en zeggen wat ze doen. Hart voor Haarlemmermeer is van mening dat niet alleen personen, maar ook organisaties integer moeten handelen en dat corruptie en inconsistentie in het openbaar bestuur actief moeten worden bestreden.




Inhoud


1.           Goede zorg. Maatwerk
2.           Betaalbare sociale huurwoningen
3.           Geen voorkeursbehandelingen
4.           Lokale lasten omlaag
5.           Afschaffen van de hondenbelasting
6.           Goede basisvoorzieningen voor ieder dorp of kern
7.           Verruiming van winkel-, terras- en horecatijden
8.           Betaald parkeren minimaliseren
9.           Graaicultuur ontmoedigen
10.       Onderwijs loskoppelen van religie



Programma

1.            Goede zorg. Maatwerk

Haarlemmermeer is één van de rijkste gemeenten van Nederland. Deze welvaart moet in de eerste plaats worden aangewend voor goede zorg voor de inwoners. Jeugdzorg, ouderenzorg, zorg voor mensen met een chronische ziekte en mindervaliden dient voor alle inwoners beschikbaar te zijn naar behoeven. Misbruik van deze voorzieningen of excessieve bureaucratie bij de verstrekking van de zorg moet bestreden worden.
Aanvragen voor maatwerk voorzieningen moeten binnen een redelijke termijn beoordeeld worden, tegen afwijzingen moet een vlotte, duidelijke en laagdrempelige beroepsprocedure mogelijk zijn. Afwijzingen van aanvragen voor maatwerk dienen altijd van een motivatie voorzien te zijn.
Zorginstellingen dienen een duidelijke piramidestructuur te hebben, met een kleine directie, beperkte managementlaag en met de focus op zo veel mogelijk “handen aan het bed” om voor gemeentelijke subsidies in aanmerking te komen.


 


 

Naar de mening van Hart voor Haarlemmermeer zien we bij té veel zorginstellingen dat meer geld en aandacht naar directie en management gaat dan naar daadwerkelijke zorg. De gemeente dient dit waar mogelijk te bestrijden en te ontmoedigen. Instellingen waar duidelijk een te vette managementlaag zit dienen met financiële prikkels gestimuleerd te worden om het management af te slanken.


2.            Genoeg betaalbare sociale huurwoningen

De gemeente moet zo veel mogelijk het ontwikkelen, bouwen en verdelen van betaalbare huurwoningen, die passen bij de woonbehoefte en demografische ontwikkeling, stimuleren. Dit kan bevorderd worden door het faciliteren van benodigde vergunningen, (versneld) aanpassen van bestemmingsplannen, beschikbaar stellen van benodigde gronden en samenwerking met private partijen. De doorstroming in de sociale huursector naar passende woonruimte dient gestimuleerd te worden, zodat scheefwonen doelmatig kan worden voorkomen en zo nodig bestreden.

3.            Geen voorkeursbehandelingen

Hart voor Haarlemmermeer is van mening dat positieve discriminatie niet bestaat. Waar gediscrimineerd wordt is altijd sprake van benadeelden. Dit betekent dat geen doelgroepen bij de toewijzing van woningen of banen opzettelijk of structureel bevoordeeld zullen worden. Dit geldt met name ten aanzien van onderscheid op leeftijd en/of afkomst. Haarlemmermeer is bij uitstek een gemeente met veel inwoners van niet-Nederlandse afkomst. Schiphol brengt -letterlijk- een grote diversiteit binnen. Haarlemmermeer is echter ook nadrukkelijk een Nederlandse gemeente, waar de Nederlandse cultuur en normen & waarden maatgevend en de standaard zullen zijn.
Hart voor Haarlemmermeer staat open voor nieuwe ontwikkelingen en erkent dat cultuur altijd in ontwikkeling is. Echter, de Nederlandse eigenheid zal altijd als uitgangspunt gelden.   

4.            Lokale lasten omlaag

De gemeente dient zich zo veel mogelijk tot kerntaken te beperken. Hart voor Haarlemmermeer is voorstander van een kleine overheid met zo weinig mogelijk bureaucratie. Lasten voor inwoners en ondernemers dienen beperkt te worden of te blijven. In plaats van financiering voor taken bij de burgers te halen dient de gemeente haar taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren en overschrijding van budgetten dient te worden bestreden. De gemeentekas moet niet kloppend gemaakt worden door lasten te verhogen, maar eerder door kosten te verlagen of uitgaven te beperken.

5.            Afschaffen van de hondenbelasting

De hondenbelasting is in de middeleeuwen ingevoerd om het aantal honden per gemeente onder controle te houden. Ook was het een middel om de verspreiding van hondsdolheid te beperken. Door de hondenbelasting te laten betalen werd het aantal zwerfhonden beperkt, vandaar dat de wet heel duidelijk alleen honden noemt. Nog steeds kan de belasting helpen om het hondenbezit in een gemeente te beperken, vandaar dat de kosten bij meerdere honden vaak hoger zijn. De wet benoemt geen tarief of plicht voor de gemeente, dus het tarief dat u moet betalen kan heel erg verschillen per gemeente. Aangezien er geen wettelijke plicht is, hondsdolheid tegenwoordig op ander manieren onder controle gehouden wordt en hondenbezit eenzaamheid kan verminderen is Hart voor Haarlemmermeer voorstander van het afschaffen van hondenbelasting.
Tegelijk is Hart voor Haarlemmermeer voorstander van het faciliteren en handhaven van het hondenpoepbeleid. In uitlaatgebieden zal de gemeente poepbakken faciliteren en deze legen en toezien op het opruimen van hondenpoep door de baasjes.

6.            Goede basisvoorzieningen voor ieder dorp of kern

Haarlemmermeer is van oudsher een grote gemeente met veel verschillende kernen. Door de samenvoeging met Haarlemmerliede en Spaarnwoude is de oppervlakte flink uitgebreid. Hart voor Haarlemmermeer is voorstander van het op peil houden van goede basisvoorzieningen zoals primair onderwijs, medische zorg, toezicht en goed openbaar vervoer in alle kernen.
Het op peil houden van infrastructuur ziet Hart voor Haarlemmermeer als één van de belangrijkste taken van de gemeente. De gemeente dient er voor zorg te dragen dat wegen, fiets- en voetpaden, kabel en het leidingennetwerk goed en veilig beheerd worden.
Hart voor Haarlemmermeer stoort zich hierbij aan een veelvoud van (overbodige) verkeersborden en sluit zich aan bij een conclusie van de SWOV: “Indien in een bepaalde wegsituatie te veel borden staan geplaatst, vallen de borden die echt moeten worden gezien minder goed op. Een sanering van die situaties en dus van overbodige borden is dan wenselijk. Ook zou meer onderscheid in opvallendheid van borden kunnen worden gemaakt tussen belangrijke en minder belangrijke borden. Het is dan wel nodig eerst echt uit te zoeken in welke mate er sprake is van een overdaad aan borden en bij hoeveel en bij welk type ongevallen dit bijdraagt aan het ontstaan van een ongeval. Eveneens is het nuttig om uit te zoeken of het mogelijk is verkeersborden te verwijderen en onder welke omstandigheden. Gedegen onderzoek zal moeten uitwijzen hoe dergelijke veranderingen op een veilige manier zouden kunnen plaatsvinden.“
De gemeente dient, naast uit te voeren onderzoek, een gebied aan te wijzen waar een uitgebreide proef kan worden gefaciliteerd met het minimaliseren van het aantal verkeersborden.

7.            Verruiming van winkel-, terras- en horecatijden

Hart voor Haarlemmermeer vindt dat winkeltijden een zaak zijn van winkelier en consument. De gemeente speelt hier geen regulerende rol in.
Voor terras- en horecatijden geldt dat de gemeente reguleert op basis van het tegengaan van overlast voor omwonenden. Dit wil zeggen dat terrassen en horecagelegenheden geopend mogen zijn, tenzij dit aantoonbaar tot overlast leidt. Met het beperken van de sluitingstijden dient terughoudend te worden omgegaan.

8.            Betaald parkeren minimaliseren

Betaald parkeren kan een goede manier zijn om in bepaalde gebieden parkeren te ontmoedigen en/of doorstroming te bevorderen. Betaald parkeren mag nooit bedoeld zijn om de gemeentelijke financiën op orde te brengen of te houden. Inkomsten uit het betaald parkeren dienen te worden aangewend ten behoeve van toegankelijkheid en bereikbaarheid en worden niet aan de algemene financiële middelen van de gemeente toegevoegd.

9.            Graaicultuur ontmoedigen

Hart voor Haarlemmermeer vindt dat gemeenschappelijke middelen met zorg besteed dienen te worden. Dit betekent dat excessieve beloningen niet (mede) uit gemeenschapsgeld betaald zullen worden. De gemeente gaat transparant om met het verstrekken van subsidies, publiceert welke wachtgelden aan ex-bestuurders worden betaald en verstrekt geen subsidies aan instanties die bestuurders boven de ministersnorm belonen. 

10.        Onderwijs loskoppelen van religie

Hart voor Haarlemmermeer onderschrijft artikel 23 van de grondwet dat het recht op levensbeschouwelijk onderwijs naar eigen keuze garandeert. Goed onderwijs en de financiering daarvan is een kerntaak van de overheid; de financiering van religie is daarentegen volgens Hart voor Haarlemmermeer géén gemeenschappelijke taak. De bekostiging van religieus onderwijs is in de ogen van Hart voor Haarlemmermeer in eerste aanleg een verantwoordelijkheid van de ouders. Echter, financiering van onderwijs in Nederland dient op transparante wijze te geschieden en financiering vanuit het buitenland direct of indirect is onwenselijk.
Hart voor Haarlemmermeer vindt dat de focus van onderwijs moet liggen op het gebied van talentontwikkeling. Het onderwijs moet kansen en uitdagingen bieden op ieders niveau en in een veilige omgeving. Hierbij mag er, waar nodig extra aandacht worden besteed aan zowel boven- als beneden gemiddelde leerlingen. Scholen moeten worden gestimuleerd om een actief en effectief anti-pest beleid te voeren.
Scholen zullen door de gemeente waar mogelijk gestimuleerd worden om aantrekkelijk en uitdagend onderwijs op alle niveaus voor zowel jongens als meisjes te bieden.
De feminisering in het onderwijs vindt Hart voor Haarlemmermeer een zorgelijke ontwikkeling: nu al presteren meisjes in het secundair onderwijs structureel en significant beter dan jongens en ronden vaker secundaire opleidingen af. Hart voor Haarlemmermeer is ervan overtuigd dat één van de oorzaken hiervan gelegen is in de manier waarop het primair onderwijs georganiseerd is en vorm gegeven wordt. Meet name in het primair onderwijs zal de gemeente, waar mogelijk stimuleren dat leerlingen in gelijke mate les krijgen van en rolmodellen kunnen zien in mannen en vrouwen.
In het secundair onderwijs mag er meer aandacht komen voor praktijkonderwijs en ambachtelijke opleidingen. Waar mogelijk zal de gemeente de scholen faciliteren in het bieden van deze vormen van onderwijs en er naar streven om zowel theoretisch als praktisch onderwijs en vakopleidingen binnen de gemeentegrenzen te hebben.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik voer campagne #stemzeweg

Ondanks dat ik niet verkiesbaar ben bij de komende Provinciale Statenverkiezingen van 20 maart a.s. voer ik wel degelijk een politieke campagne. "Voor welke partij dan?" zult u zich misschien afvragen. Daar kan ik helder over zijn: ik voer voor geen enkele partij campagne. Ik voer campagne voor uw stem. Ik wil graag dat u stemt, omdat stemmen wél zin heeft, in tegenstelling tot wat velen denken. Stemmen heeft zin om de huidige vastgeroeste macht uit het zadel te wippen. De partijen die verantwoordelijk zijn voor de malaise van dit moment, die jarenlang ongecontroleerde immigratie hebben toegestaan en zelfs bevorderd, de partijen die onze krijgsmacht nagenoeg wegbezuinigd hebben, de partijen die ons liever gisteren nog dan vandaag zouden uitleveren aan ongekozen, zelfbenoemde machthebbers van de EU. Ze mogen weg, nee ze MOETEN weg! Het motto van deze campagne is daarom #stemzeweg! Stem de partijen die voor de huidige situatie verantwoordelijk zijn letterlijk uit de eers

Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos

Bij de raadsvergadering van 15 november 2018 had uw lid De Ruiter een blikje zeeheldendrop voor alle fracties. Aanleiding hiervoor was het indienen van mijn  motie Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos , o m een procedure te starten met als doel de naam van de Hódmezövásárhely fontein in Hoofddorp te wijzigen en deze te vernoemen naar admiraal De Ruyter.  Mijn voorstel werd gesteund door de Stichting Michiel de Ruyter  en voorzitter Frits de Ruyter de Wildt, nazaat van Michiel in de 12e generatie was aanwezig om mogelijke vragen over de figuur De Ruyter te beantwoorden. Voorafgaand aan de vergadering poseerde ik samen met de heer De Ruyter de Wildt  voor de rotonde. Hoewel een meerderheid van de raad vóór een naamswijziging van de rotonde lijkt te zijn, haalde mijn motie helaas geen meerderheid. De Heer Rip van de Hap had mij tijdens de schorsing voorgesteld om de strekking van de motie te wijzigen, zodanig dat de naam van De Ruyter uit het voorstel werd weggelaten. Aangezi

Hoogtepunten uit de afscheidsspeech

In een feestelijke setting, met als thema "Disco" kwam de oude gemeenteraad onlangs nog één keer bijeen in de feestelijk aangeklede Burgerzaal van het raadhuis te Hoofddorp. Ik mocht daar in een korte speech het gezelschap inclusief het college en de griffie nog een keer toespreken. In de video mijn korte speech:

meest bekeken

De laars van de burgemeester

Vanavond vond burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer het nodig om mij op de publieke tribune, in het openbaar, aan te spreken over hem -kennelijk- onwelgevallige tweets. Ik vind het een bijzonder laffe actie om mij -met naam en toenaam- aan te spreken bij een debat waar ik niet het woord mag voeren en derhalve geen recht heb op een weerwoord of een wedervraag. Ook VVD burgemeesters hebben dus schijnbaar moeite met Het Vrije Woord. Het was een juiste beslissing van me om destijds de VVD de rug toe te keren. Ook blijken mijn twijfels, die ik destijds, bij de benoeming als fractieassistent, al had over Weterings en zijn selectieve verontwaardiging wederom terecht. Als een D66 mevrouw mij bij de eerste de beste sessie waar ik aan deelneem neerzet als een nazi , dan is dat gewoon geoorloofd. Daar wordt verder met geen woord over gerept. Ik vind dat prima, ook überdomme D66 vrouwtjes hebben recht op het vrije woord. Maar als zij vervolgens het woord "fatsoen" in de mo

Kijk nooit meer Pauw!

Gisteren was NVU voorman Kusters te gast bij Pauw. De reden dat de redactie van Pauw het nodig vond om hem uit te nodigen was dat zijn NVU aangekondigd had om overal in het land informatie- en inspraakavonden met betrekking tot de (mogelijke) komst van asielopvang te bezoeken. Ik kijk al heel heel lang niet meer naar Pauw dus heb de uitzending niet gezien. Pauw heeft zelden of nooit gasten van rechtse signatuur aan tafel en als hij ze heeft is het doorgaans om ze te kunnen tentoonstellen aan zijn publiek als dom, slecht of verwerpelijk. Nog maar kort geleden deed hij zo'n poging met de Nederlandse Pegida voorman begreep ik uit de media. Dat mislukte omdat de welbespraakte Pegida man alles wat Pauw te berde bracht om hem als "slecht rechts" neer te zetten eenvoudig, rustig en gedecideerd weerlegde. Een tijdje geleden woonde ik een "workshop talkshow maken" bij in de studio van Pauw. Als tegenprestatie voor de interessante en leerzame -eerlijk is eerlijk- techni