Doorgaan naar hoofdcontent

Beledigd worden is een keuze.

Er is veel geschreven en gezegd de afgelopen tijd over de vrijheid van meningsuiting en het recht om te beledigen. 
Ik ben van mening dat zonder het laatste het eerste niet kan bestaan. Sterker nog: ik ben van mening dat beledigen helemaal niet kan. Mensen kiezen er tenslotte zelf voor of ze zich beledigd vóelen of niet. En wat voor de één beledigend overkomt is dat voor een ander vaak niet.
Ik zal een voorbeeld geven: niet lang na de verkiezingen had ik via social media een conversatie met een lid van een andere lokale Haarlemmermeerse partij. Het ging er over dat we beiden niet in de raad gekozen waren, omdat onze partijen een relatief gering aantal stemmen te kort kwamen om voor onze zetels in aanmerking te komen.
Ik vertelde de dame in kwestie dat ik niettemin optimistisch bleef voor de komende raadsperiode en dat ik de hoop om alsnog in de raad te komen niet opgaf.
Vier jaar is nu eenmaal een behoorlijk lange periode, waarin veel kan gebeuren, omstandigheden kunnen veranderen, mensen kunnen verhuizen, van baan veranderen of om een andere reden willen of moeten besluiten hun raadswerk te stoppen. Ik zag (en zie) mijzelf als eerste reserve voor de fractie van Forza!.
Toen zij mij dus vroeg waar ik mijn hoop om alsnog in de gemeenteraad te komen op baseerde antwoordde ik: "Er kan altijd iemand uitstappen."
Mijn antwoord was totaal onschuldig van aard en zonder verdere bijbedoelingen, gebaseerd op bovengenoemde afwegingen. Mijn intentie was absoluut niet om te schofferen of te beledigen. Toch was de dame in kwestie direct behoorlijk gepikeerd, beledigd en noemde mijn opmerking "onder de gordel".
Zonder dat ik nu direct iets onoorbaars had gezegd voelde mijn gesprekspartner zich toch beledigd.
Het had iets te maken met de omstandigheden. Haar fractie had kort ervoor te maken gehad met een sterfgeval van een fractielid; een ervaren en ambitieuze politicus van haar partij was plotseling en veel te jong overleden. Zonder dat ik het dus gezegd of geschreven had verstond zij kennelijk: "Er kan altijd nog iemand dood gaan" in plaats van "Er kan altijd iemand uitstappen".
Zonder dat ik mij beledigend uitgelaten had voelde zij zich toch beledigd...
De reden dat ik juist dit voorbeeld aanhaal om aan te tonen dat beledigen onmogelijk is, maar dat beledigd worden een keuze is, is omdat een ander lid van de partij van de dame in kwestie afgelopen week in een column op de website van zijn partij het nodig vond zich veroordelend uit te laten over leden en sympathisanten "van een lokale Haarlemmermeerse oppositiepartij, die veilig achter de tablet of telefoon zuigend en polariserend de moslimgemeenschap in Haarlemmermeer" zouden "oproepen om afkeuring van de terreurdaden in Frankrijk tot uiting te brengen." En hij ratelde voort alsof de niet nader bij name genoemde partij: "suggestief en vingerwijzend en bij voorbaat al het beeld neerzette als de kwade genius."
Ik voelde mij hier door aangesproken, zij het niet beledigd. De feiten: Mijn partij en ik houden de islam (mede) verantwoordelijk voor terroristische daden als die in Frankrijk en we steken die mening niet onder stoelen of banken. Sinds nine-eleven zijn er een groot aantal van dit soort schokkende aanslagen geweest, waarvan één het leven kostte aan Theo van Gogh hier, in het nabije Amsterdam. In alle gevallen schoten veel gevestigde partijen in een politiek correcte stuip, nadrukkelijk bewerend dat dit soort aanslagen "niks met moslims, niks met de islam te maken hebben."
Het is mijn stellige en diepste overtuiging dat weliswaar niet álle moslims hier voor verantwoordelijk zijn, maar dat de extremistische uitwassen wel degelijk een gevolg zijn van islamitisch religieus fanatisme. "Niet alle moslims zijn terroristen, maar nagenoeg alle terroristen zijn wel moslims." Geert Wilders sloeg bij het kamerdebat deze week de spijker op zijn kop.
Het zou gematigde aanhangers van dezelfde religie daarom sieren als zij dit soort acties veroordelen en er afstand van zouden nemen. Ook al zijn ze er niet verantwoordelijk voor en willen ze dat ook niet zijn. Afstand nemen zou het geloofwaardiger maken dat zij inderdaad uit zijn op een vreedzame samenleving waarin ruimte is voor uiteenlopende opvattingen. Een samenleving waarin kerk en staat strikt gescheiden zijn en blijven. Een samenleving waarin zij hun geloof in de privésfeer beleven en niet in de publieke ruimte tot uiting brengen. Een samenleving waarin beledigen niet bestaat, maar waarin beledigd worden een keuze is.
In veel gevallen gebeurt echter het tegenovergestelde: complete schoolklassen weigeren met een minuut stilte respect voor de slachtoffers te tonen, islamitische geestelijken en politieke leiders zeggen dat dit het verdiende loon is voor diegenen die het wagen hun profeet te beledigen; berucht zijn in dit verband ook de kransenvoetballertjes. Er is, al met al, een hoog "maar-ze-vroegen-er-ook-wel-(een beetje)-zelf-om"-gehalte.
NEE, ZE VROEGEN ER NIET OM, het zijn de terroristen die de berichten en cartoons van de Franse journalisten -kennelijk- als beledigend vóelden. En die zich, omdat zij zich beledigd vóelden, het recht toeëigenden om dood en verderf te zaaien.
Er waren ook vele duizenden moslims die er NIET voor kozen om, als gevolg hiervan, tot moorden over te gaan. Wellicht kozen zij er voor niet eens beledigd te zijn.
De "twitterende en polariserende lokale oppositiepartij c.q. raadsleden" die je op een bijeenkomst, waar het betreffende raadslid zijn wanhoop in hoop zag veranderen "niet ziet", waren om uiteenlopende redenen afwezig. Niet in de laatste plaats omdat zij bezorgd zijn om hun eigen veiligheid. Zij waren zeker niet afwezig omdat ze wellicht beledigd zouden worden.
Want beledigd worden is een keuze. Je eigen keuze. En kan daardoor nooit een reden zijn om de vrijheid van meningsuiting te beperken.
Salman Rushdie zei ooit: "What is freedom of expression? Without the freedom to offend, it ceases to exist."
Ik zou daar aan toe willen voegen: if there are limits to free speech, it is limited speech.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik voer campagne #stemzeweg

Ondanks dat ik niet verkiesbaar ben bij de komende Provinciale Statenverkiezingen van 20 maart a.s. voer ik wel degelijk een politieke campagne. "Voor welke partij dan?" zult u zich misschien afvragen. Daar kan ik helder over zijn: ik voer voor geen enkele partij campagne. Ik voer campagne voor uw stem. Ik wil graag dat u stemt, omdat stemmen wél zin heeft, in tegenstelling tot wat velen denken. Stemmen heeft zin om de huidige vastgeroeste macht uit het zadel te wippen. De partijen die verantwoordelijk zijn voor de malaise van dit moment, die jarenlang ongecontroleerde immigratie hebben toegestaan en zelfs bevorderd, de partijen die onze krijgsmacht nagenoeg wegbezuinigd hebben, de partijen die ons liever gisteren nog dan vandaag zouden uitleveren aan ongekozen, zelfbenoemde machthebbers van de EU. Ze mogen weg, nee ze MOETEN weg! Het motto van deze campagne is daarom #stemzeweg! Stem de partijen die voor de huidige situatie verantwoordelijk zijn letterlijk uit de eers

Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos

Bij de raadsvergadering van 15 november 2018 had uw lid De Ruiter een blikje zeeheldendrop voor alle fracties. Aanleiding hiervoor was het indienen van mijn  motie Reddeloos, Radeloos, Rotondeloos , o m een procedure te starten met als doel de naam van de Hódmezövásárhely fontein in Hoofddorp te wijzigen en deze te vernoemen naar admiraal De Ruyter.  Mijn voorstel werd gesteund door de Stichting Michiel de Ruyter  en voorzitter Frits de Ruyter de Wildt, nazaat van Michiel in de 12e generatie was aanwezig om mogelijke vragen over de figuur De Ruyter te beantwoorden. Voorafgaand aan de vergadering poseerde ik samen met de heer De Ruyter de Wildt  voor de rotonde. Hoewel een meerderheid van de raad vóór een naamswijziging van de rotonde lijkt te zijn, haalde mijn motie helaas geen meerderheid. De Heer Rip van de Hap had mij tijdens de schorsing voorgesteld om de strekking van de motie te wijzigen, zodanig dat de naam van De Ruyter uit het voorstel werd weggelaten. Aangezi

Onzinmoties

Na een flinke poos niet persoonlijk op de voorgrond te zijn getreden in de plaatselijke politiek, is nu de belangrijke taak van (tijdelijk) fractievoorzitter van BVNL Haarlemmermeer op mijn pad gekomen. Onverwacht en eigenlijk ook met een lastige timing, niettemin heb ik het gevoel dat ik niet voor deze taak kan weglopen. Roepen aan de zijlijn helpt in Nederland alleen bij het linkse smaldeel, waar woke, anti-zwarte piet, gratis parkeren op (christelijke) nationale feestdagen afschaffen, vastplakken aan wegen en tafels en soep over meesterwerken gooien enorme invloed op het beleid lijken te hebben. Rechts heeft dat privilege niet, bij rechts moet er gewerkt worden en liefst efficient, zodat er brood op de plank komt.  Jammer is dan ook dat sommige, zich als 'rechts' profilerende partijen in de Haarlemmermeerse raad met onzinmoties komen. Het is niet alleen verspilde energie, maar ook een aanslag op het vertrouwen in de politiek. Het merendeel van de mensen is al lang afgehaakt

meest bekeken

De laars van de burgemeester

Vanavond vond burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer het nodig om mij op de publieke tribune, in het openbaar, aan te spreken over hem -kennelijk- onwelgevallige tweets. Ik vind het een bijzonder laffe actie om mij -met naam en toenaam- aan te spreken bij een debat waar ik niet het woord mag voeren en derhalve geen recht heb op een weerwoord of een wedervraag. Ook VVD burgemeesters hebben dus schijnbaar moeite met Het Vrije Woord. Het was een juiste beslissing van me om destijds de VVD de rug toe te keren. Ook blijken mijn twijfels, die ik destijds, bij de benoeming als fractieassistent, al had over Weterings en zijn selectieve verontwaardiging wederom terecht. Als een D66 mevrouw mij bij de eerste de beste sessie waar ik aan deelneem neerzet als een nazi , dan is dat gewoon geoorloofd. Daar wordt verder met geen woord over gerept. Ik vind dat prima, ook überdomme D66 vrouwtjes hebben recht op het vrije woord. Maar als zij vervolgens het woord "fatsoen" in de mo

Kijk nooit meer Pauw!

Gisteren was NVU voorman Kusters te gast bij Pauw. De reden dat de redactie van Pauw het nodig vond om hem uit te nodigen was dat zijn NVU aangekondigd had om overal in het land informatie- en inspraakavonden met betrekking tot de (mogelijke) komst van asielopvang te bezoeken. Ik kijk al heel heel lang niet meer naar Pauw dus heb de uitzending niet gezien. Pauw heeft zelden of nooit gasten van rechtse signatuur aan tafel en als hij ze heeft is het doorgaans om ze te kunnen tentoonstellen aan zijn publiek als dom, slecht of verwerpelijk. Nog maar kort geleden deed hij zo'n poging met de Nederlandse Pegida voorman begreep ik uit de media. Dat mislukte omdat de welbespraakte Pegida man alles wat Pauw te berde bracht om hem als "slecht rechts" neer te zetten eenvoudig, rustig en gedecideerd weerlegde. Een tijdje geleden woonde ik een "workshop talkshow maken" bij in de studio van Pauw. Als tegenprestatie voor de interessante en leerzame -eerlijk is eerlijk- techni